I stället för 100 procent utsläppsfria bilar från 2035 sänks kravet till 90 procent. Den återstående tiondelen av utsläppen måste kompenseras genom användning av koldioxidsnålt stål tillverkat inom unionen eller från e-bränslen och biobränslen.
– Detta kommer att göra det möjligt för laddhybrider, räckviddsförlängare, mildhybrider och fordon med förbränningsmotorer att fortsätta att spela en roll efter 2035, utöver helt elektriska fordon och vätgasfordon, skriver EU-kommissionen i ett pressmeddelande.
Små elbilar ska bli billigare
För att stimulera till lägre utsläpp fram till 2035 ger ”superkrediter” till biltillverkarna för små elbilar som till överkomliga priser som tillverkas i EU.
Det införs också lättnader för eldrivna personbilar och lätta lastbilar genom ”banking & borrowing”. Det innebär att biltillverkarna kan spara eller låna utsläppsrätter (ETS2)
Medlemsländerna uppmanas också att stödja företagens inköp av utsläppsfria fordon (ZEV).