Spionfotografierna avslöjar femdörrarsversionen av Opel Insignia helt okamouflerad. Halvkombi- versionen blir den andra Insignia-varianten, efter den redan officiella sedanmodellen. Motoralternativen krönts av en V6:a på 260 hk och fyrhjulsdrift finns som tillval.
På bilsalongen i London kan man vila ögonen på Opel Insignia, både som sedan- och halvkombiutförande. Motoralternativen sträcker sig från en instegsmotor på 1,6 liter och 115 hk till en 2,8-liters V6:a på 260 hk.
Utan en gnutta förklädnad har halvkombiversionen av kommande Opel Insignia fångats på bild. Halvkombiversion kommer att finnas för allmän beskådan, bredvid den redan officiella sedanversionen, när Opel Insignia gör entré vid bilsalongen i London den 22 juli.
Därmed kommer Opel att kunna erbjuda en gedigen Insigna-familj. Precis som exempelvis Ford Mondeo och Mazda 6 kan kunderna välja mellan en fyradörrars sedanmodell, femdörrars halvkombi eller en fullstor kombiversion – som troligtvis kommer ut på marknaden under våren 2009.
Men Opel nöjer sig inte med det utan räkna med att finna en linjeskön coupéversion hos Opelhandlarna i framtiden.
En Insignia halvkombi kan kanske fungera som en ”GTC-light” för dem som inte orkar vänta på den riktiga GTC-versionen? Den coupéliknande siluetten från sedanmodellen accentueras ännu mer på femdörrarsversionen av Opel Insignia.
Motor- och utrustningsalternativen blir samma för 5-dörrarsvarianten som för sedanversionen. Det betyder sex bensinmotorer i spannet 115 till 260 hk och tre oljebrännare från 110 hk till 160 hk. Senare kommer även en dieselmotor på hela 250 hk samt en miljövänligare EcoFlex-motor.
Vidare kommer Insignia-köparna att kunna välja till fyrhjulsdrift från svenska Haldex och då ingår FlexRide, som ger elektroniskt styrda stötdämpare för ett bättre väguppträdande.
FlexRide kommer även att finnas som tillval på de tvåhjulsdrivna versionerna.
Insignia Caravan väntas nå de första kunderna i början på 2009. Får den lika generösa lastutrymmen som föregångaren Vectra blir den en svår rival till konkurrenterna i stora mellanklassen. Illustration: Schulte/Nextline