
Bajaj Auto är
Indiens största tillverkare av trehjuliga stadstranportörer, något som vi
kanske mest skulle likna vid en utbyggd flakmoppe. En halv miljon sådana fordon
tillverkar Bajaj Auto varje år och nästan alla säljs i Indien där det billiga
transportmedlet främst används som taxi i städerna.
Sedan fyra år har
Bajaj Auto samarbetat med Renault/Nissan kring en vidareutvecklad version med
fyra hjul och nu är nya Bajaj RE60 färdig att premiärvisas på ”2012 New Delhi
Auto Expo”.
Bajaj RE60 är
endast 2.752 millimeter lång, inte mer än 1.312 mm bred men relativt högbyggd
med en höjd på 1.650 mm. Vändradien uppges vara endast 1,3 meter (!), ett
viktigt krav från taxiförare som vill ha samma smidighet som en moped i de tätt
trafikerade städerna. Fyra personer sägs få plats i RE60 och vd:n för Bajaj
Auto, Rajiv Bajaj hoppas att modellen ska bli en modern ersättare till de
trehjuliga fordonen:
”Det här är inte
en bil utan ett fyrhjuligt fordon som startar ett eget segment,” sa Rajiv Bajaj
i början på veckan till Times of India. ”Vi har utvecklat ny teknik som man
varken hittar i bilar eller trehjuliga fordon.”
En viktig aspekt
och ett köpargument som växer i betydelse är att Bajaj har lägre
bränsleförbrukning och bättre avgasvärden, jämfört med många andra billiga
fordon. Bensinmotorn på 200 cc ger måttliga 20 hk (15 kW) och drar 2,8 l/100 km
med ett CO2-utsläpp på runt 60 g/km. Även gasversioner av motorn ska komma.
Vikten utan passagerare uppges till 400 kilo för Bajaj RE60 och toppfarten sägs
vara 70 km/h – sannolikt då med endast föraren ombord.
Renault/Nissan är
inte längre med i projektet men när RE60 börjar levereras till handlarna i
sommar räknar man med ett ”på-gatan-pris” som startar vid 17.000 (!) kronor som
med olika utrustningspaket kan klättra upp 27.000 kronor. Bajaj RE60 blir då
världens billigaste ”bil”, eftersom en Tata Nano i sitt enklaste utförande
börjar vid 20.000 kronor.
