Hoppa till innehåll

Bajaj utmanar Tata Nano

Tillsammans med Renault och Nissan kommer det indiska företaget Bajaj Auto att utveckla en enkel och billig bil. Priset sägs hamna omkring 2.500 dollar vilket är exakt samma prislapp som Tata Nano. Därmed har kriget om vem som kan erbjuda ”världens billigaste bil” börjat på allvar i Indien. Billigbilen Tata Nano får härja fritt på […]

Tillsammans med Renault och Nissan kommer det indiska företaget Bajaj Auto att utveckla en enkel och billig bil. Priset sägs hamna omkring 2.500 dollar vilket är exakt samma prislapp som Tata Nano. Därmed har kriget om vem som kan erbjuda ”världens billigaste bil” börjat på allvar i Indien.

Bajaj utmanar Tata Nano

Billigbilen Tata Nano får härja fritt på marknaden fram till 2011. Då kommer nämligen nästa indiska bilmodell med en prislapp på endast 2.500 dollar (cirka 15.000 kr).

Det indiska företaget Bajaj Auto har tillsammans med Renault och Nissan bildat ett joint venture-samarbete som kommer att utmynna i en hård konkurrent till Tata Nano om titeln som världens billigaste bil. Det nya samägda företaget ägs till 50 procent av Bajaj, medan Renault och Nissan delar lika på övriga 50 procent.
Tanken är att lansera en liten och billig bil på den indiska marknaden år 2011. Instegspriset för den enkla bilmodellen, som än så länge går under kodnamnet ULC, sägs starta kring 2.500 dollar, vilket motsvarar strax över 15.000 kronor. Därmed är det planerade instegspriset detsamma som för den nyligen presenterade Tata Nano som ska lanseras på den indiska marknaden under hösten.
ULC kommer att tillverkas i en helt ny fabrik i den indiska staden Chakan. Försäljningsprognosen har satts till cirka 400.000 exemplar per år.

Bajajs produkter för visserligen en anonym tillvaro i Sverige men man är ändå ett stort internationellt företag. Bajaj Autos huvudverksamhet är att tillverka två- och trehjuliga fordon och de är Indiens främsta tillverkare inom sitt segment samt fjärde störst i hela världen.
Förra året tillverkade man cirka 2,5 miljoner enheter varav 618.000 gick på export till Afrika, Sydamerika och södra Asien.
Det mest intressanta med Bajaj-koncernen är troligtvis grundaren själv – Jamnalal Bajaj – som startade företaget 1926. Jamnalal stod självaste Mahatma Gandhi väldigt nära och var en stark anhängare till Gandhis politik. Faktum är att herr Bajaj stod Gandhi så nära att Mahatma senare adopterade Jamnalal som sin egen son.
I deras gemensamma kamp mot en bättre värld blev det svårt för Jamnalal Bajaj att sköta sitt företag varvid hans son tog över verksamheten 1942 vid 27-års ålder. Idag är det sonsonen Rahul Bajaj som styr verksamheten.

Även om Bajaj Auto främst fokuserar på två- och trehjulingar så är man inte helt novis gällande fyrhjulingar. De äger 24 procent av aktierna i Force Motors som fram till 2005 gick under namnet Bajaj Tempo. Force Motors tillverkar främst tunga fordon och nyttofordon. De har förövrigt bilvärldens kanske allra mest underhållande produktnamn med sin terrängfordon Bajaj Tempo Gurkha.
Frågan är om namnet på kommande ”ULC” kan få ett namn av samma klass?

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.