På grund av massproduktion och skalfördelar har de litiumbatterier som driver elbilar gått från att kosta uppemot 10 000 kronor per kilowattimme i början av 2010-talet till omkring 1 300 kronor år 2021. Men nu väcker stigande råvarupriser frågor kring om den trenden kommer att vända.
På grund av den ständigt ökande efterfrågan på elbilar har priserna på viktiga batteriråvaror som nickel, litium och kobolt varit på uppgång redan innan det blev krig i Europa. Men Rysslands invasion av Ukraina, och de efterföljande sanktionerna, har fått priserna att skjuta i höjden. Ryssland står bland annat för 11 procent av världens nickel.
Priset på den mängd nickel, litium och kobolt som behövs för att tillverka ett batteri med 60 kWh, tillräckligt för att driva en mellanstor elbil, var för ett år sedan knappt 14 000 kronor. Men i början av mars i år hade priset stigit till mer än 72 000 kronor, skriver Financial Times, med hänvisning till siffror från batteriföretaget Farasis Energy.
Priserna på dessa råvaror hade alltså mer än femdubblats i början av mars. Även om nickelpriset har gått ned en del sedan dess ligger priserna kvar på mycket höga nivåer.
Av de berörda bil- och batteritillverkare som Financial Times har pratat med är det trots det ingen som oroar sig för att de stigande priserna kommer att påverka utrullningen av elbilar. Det är inte bara elbilarna som blir dyrare att bygga – stål, aluminium och koppar har också gått upp i pris sedan invasionen, liksom de råmaterial som används i katalysatorer. Det innebär att förbränningsmotoriserade bilar också blir dyrare att producera. Dessutom gör de höga bränslepriserna att allt fler intresserar sig för elbilar.
Vad man däremot kan konstatera är att elbilar har blivit dyrare att köpa. En sammanställning gjord av tidningen Vi Bilägare visar att ett dussintal bilmärken har höjt priserna på sina eldrivna modeller i Sverige sedan i början av mars, många av dem med mer än 50 000 kronor.