Hoppa till innehåll

Elakt rykte eller tog Diablo strålkastarna från Nissan?

Racingstjärnan Mario Andretti användes i marknadsföringen när den ansiktslyfta Lamborghini Diablo marknadsfördes i USA. Foto: Dave Luchansky, Getty Några av er har säkert stött på ryktet att Lamborghini Diablo använde strålkastare från Nissan 300ZX. Har man bilder på båda bilmodellerna är likheterna uppenbara – så hur ligger det till, egentligen? Youtube-profilen Rob Dahm beslöt sig […]

Elakt rykte eller tog Diablo strålkastarna från Nissan?
Racingstjärnan Mario Andretti användes i marknadsföringen när den ansiktslyfta Lamborghini Diablo marknadsfördes i USA. Foto: Dave Luchansky, Getty

Några av er har säkert stött på ryktet att Lamborghini Diablo använde strålkastare från Nissan 300ZX. Har man bilder på båda bilmodellerna är likheterna uppenbara – så hur ligger det till, egentligen?

Youtube-profilen Rob Dahm beslöt sig för att undersöka sanningshalten och som vi kan se i filmen nedan är ryktet helt rätt. Under en påklistrad kolfiberlist syns Nissans logotyp tydligt i strålkastarglaset.

Förmodligen stämmer Rob Dahms teori om att Lamborghini hamnade i tidsnöd när man skulle göra ett sista ansiktslyft av Diablo 1998. Att få strålkastarna godkända krävde tid som man inte hade, dessutom gick utvecklingsjobbet snabbare när man slapp kontakta en leverantör och beställa komponenterna. Innan faceliftet hade Diablo uppfällbara strålkastare.

Lamborghini Diablo var en modell som började utvecklas när företaget fortfarande ägdes av Chrysler. Föregångaren Countach hade man mjölkat ur alldeles för länge och den var rejält lastgammal (byggdes i 16 år) när Diablo äntligen presenterades 1990. Första året såldes 673 Diablo men sedan störtdök intresset, då många tyckte att modellen vara alldeles för dyr. Året därpå såldes bara 166 Diablo och Lamborghinis redan dåliga ekonomi gick mot nya bottenrekord.

Vad Lamborghini var i desperat behov av var en ny ”instegsmodell” med lägre prislapp. Chrysler insåg behovet efter Jalpa (1981–1988) men kunde inte skjuta till de investeringar som Lamborghini var i så desperat behov av. Den processen ledde några år senare till att Chrysler sålde Lamborghini till Audi.

Audi pumpade in miljoner i Lamborghini och satte direkt igång två parallella utvecklingsprojekt: Diablos ersättare Murciélago samt den blivande ”storsäljaren” Gallardo. Men innan dessa var klara gjorde man alltså ett sista ansiktslyft av Diablo där man också lyfte kvalitetskänslan på inredningen med ny layout och komponenter från Audi.

Belgaren Luc Donckerwolke var ansvarig för designarbetet och han fick alltså ”nöjet” att göra tre saker samtidigt, facelift av Diablo, nya Murciélago samt nya Gallardo. Dessutom förstorades V12:an från 5,7 till 6,0 liter, toppeffekten ökade och Diablo fick även ABS-bromsar.

Elakt rykte eller tog Diablo strålkastarna från Nissan?
Likheterna med strålkastarna på Nissan 300ZX är ganska uppenbara, när man vet hur det ligger till.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.