
Bilmarknaden i Kina växer så det bokstavligen knakar och ett tyskt märke har gjort en resa som få trodde var möjlig. Det var nog den tyske förbundskanslern Gerhard Schröder som satte Audi på kartan ordentligt när han som förste statsöverhuvud i Tysklands historia föredrog Audi framför Mercedes.
Nu ska inte kineserna vara sämre och därför toppar Audi A6L och Audi A4L listan över det mest statusfyllda man kan komma glidandes i. För i Kina kör man inte själv. Har man råd med en Audi har man också råd att anställa en chaufför. Därför är det finaste man kan ha benutrymme baktill.

Tyskt på kinesiska. Passat NMS betyder ”New midsize sedan” och är en specialmodell tillverkad i USA och Kina av Volkswagen. Bilen bygger delvis på PQ46-plattformen som europeiska Passat är konstruerad på. Skillnaden är axelavståndet som vuxit med 91 mm – mer benutrymme bak. Toyota Camry behöver ingen närmare presentation men Volkswagen Magotan är den europeiska Passaten så som vi känner den.
Bilförsäljning i Kina är ofta kvalificerad ”bagde engineering” där man tar vad som finns i lådan och anpassar det för att sälja så bra som möjligt. Och visst är Opel Astr … förlåt, Buick Excelle framgångsrik. Den är faktiskt den bäst säljande bilen i hela Kina och byggs av GM:s kinesiska fabrik i Shanghai.
Men vad som säljer allra bäst är helt kinesiska fordon i klassen lcv – light commercial vehicles. Där regerar Wuling, Foton och Changan.
