I sex år har bilförsäljningen i USA ökat, varje år. När siffrorna för 2015 räknades ihop stod det klart att bilhandeln slagit alla rekord – 17.470.659 bilar såldes. Även 2016 såg ut att bli ett rekordår. Men nu har branschbedömarna blivit osäkra.
Som alla minns brakade både finansmarknaden och bilförsäljningen ihop under hösten 2008, i sviterna efter bankkrisen i USA. Det var ett stålbad för de amerikanska bilhandlarna som i många år krängt bilar med fantastiska rabatter, nollränta och dessutom pumpat upp siffrorna genom att nästan skänka bort bilar till hyrbilsföretagen.
Under flera år hade branschen på detta sätt lyckats hålla bilförsäljningen (och produktionen) uppe kring 14–16 miljoner bilar per år. Men 2008 rämnade allt och under 2009 såldes det inte mer än 10,43 miljoner bilar – en tredjedel av marknaden hade alltså försvunnit.
En av flera lärdomar var att lönsamheten måste förbättras. Vilket den automatiskt gjorde då det blev färre bilhandlare och man slutade att överträffa varandra med stora rabattpaket.
Men de amerikanska konsumenterna behöver förnya sin bilpark och för varje år som gått har försäljningen ökat med något halv miljon bilar per år. Allt bättre snurr i näringslivet med bland annat ökande byggande gjorde att företagen också behövde nya fordon.
Prognoserna som sattes i början på 2016 visade en blygsam förbättring, upp till cirka 17,6 miljoner bilar jämfört med 17,5 under fjolåret. De prognoserna såg ut att hålla, tills idag då de första siffrorna för juli månads försäljning nått analytikerna.
De två jättarna Ford och General Motors tappar 3,0 respektive 1,9 procent, jämfört med samma månad förra året. Nissan hade väntat sig en ökning med 3,0 procent men nådde bara 1,2. Fiat-Chrysler hade målet 1,9 procent ökning men kom bara upp i 0,3 procent.
Alla tillverkare har inte redovisat sina julisiffror ännu, till exempel Toyota och Honda. Inte heller Hyundai-Kia och VW Group. Michelle Krebs, branschanalytiker sa till finanssajten Bloomberg News att förr eller senare måste uppgången hejdas:
”Det har varit sex år av oavbruten tillväxt och det måste få ett slut, någon gång. Den stora frågan är nu hur stor nedgången blir, och hur lång? Det kan jag inte svara på,” sa Michelle Krebs.
Den enkla förklaringen kan vara att marknaden är mättad. De som behövt en ny bil har köpt den. Den amerikanska arbetslösheten är dock låg och flera storföretag har höjt sina minimilöner, vilket förstärkt kassan i många hushåll. Ett tecken på att bilbranschen ändå är oroad är att rabattnivåerna ökade under juli månad. Det verkar som om lärdomarna för åtta-nio år sedan redan börjat blekna…