Under 2025 släcks 2G- och 3G-näten ned helt i Sverige, men redan nu har bilfunktioner som använder 3G-slutat fungera. Telia uppger att de kommer att släcka ned 3G-nätet helt under 2023.
Den funktion som berör flest är möjligheten att larma SOS från bilen, något som ofta kan ske automatiskt om bilen kraschar. Då skickas också ett datapaket till SOS som talar om var bilen befinner sig.
För många bilar kan nedsläckningen innebära att man inte längre kan fjärrstyra bränslevärmaren eller batteriladdningen.
Bilar fram till 2021 kan påverkas
Trots att 4G kom redan 2009 använder många nyare bilar bara 3G-teknik.
– För Volkswagens personbilar kan man säga att det gäller flera olika modeller som producerats fram till 2020-2021, berättar Marcus Thomasfolk, kommunikationschef på Volkswagen Group Sverige.
För Volvo är det kritiska året 2019.
– Volvobilar som inte har vårt senaste system med Google inbyggt (innan 2019) påverkas – i olika utsträckning. På nyare årsmodeller kommer det att finnas en mjukvaruuppdatering tillgänglig, skriver Magnus Holst på Volvo Car Sverige och tillägger:
– De tjänster som påverkas inkluderar infotainmentappar, eCall/SOS/ACN och On Call-tjänster i bilen samt app- och fjärrtjänster. Kunden kommer fortfarande kunna styra parkeringsklimatfunktionerna.
I USA har Volvo tagit fram ett utbytesmodem för att uppgradera från 3G till 4G, men det kommer inte att fungera i Europa där vi har andra frekvenser.
Därför släcks 2G- och 3G-näten ned
Anledningen till att 2G- och 3G-näten släcks ned är en ökad efterfrågan på datakommunikation, bland annat för IoT (internet of things). För detta krävs att fler frekvenser blir tillgängliga för 4G- och 5G-näten.