Hoppa till innehåll
Recharge

Bilhandlare fick 14 miljoner i miljöbonus för exporterade bilar

Systematiskt utnyttjande av klimatbonusen avslöjat. ”Totalt bedrövligt att en stor aktör utnyttjar systemet så här”, säger Isabella Lövin (MP).

Runt om i Europa rullar tiotusentals elbilar och laddhybrider som fått upp till 70 000 kronor i klimatbonus av staten. Pengar som skulle skynda på elektrifieringen av den svenska bilflottan.

Det är egentligen inte så konstigt att den här situationen uppstått. Bilexporten från Sverige har ökat kraftigt på senare år. 2023 exporterades 142 758 bilar från landet, de flesta av nyare årsmodell.

Orsaken till den ökade exporten är försvagad kronkurs. Många bilar exporteras efter tre år när den första leasingperioden gått ut.

I fallen som Sydsvenskan granskat handlar det dock om ännu nyare bilar som exporteras så fort de klimatbonusen betalats ut. Tidningen berättar om bilimportören KW Bruun med dotterbolag (numer Wismo Group) som fått utbetalt 14 miljoner kronor i klimatbonus för 570 bilar. Nästan hälften av dem finns inte längre registrerade i Sverige.

Isabella Lövin (MP)
Tidigare klimat- och miljöministern Isabella Lövin (MP) tycker att bilhandlarna agerat omoralist då de utnyttjat kryphål i lagstiftningen. Foto: Mehmet Kaman/Anadolu Agency/Getty Images

– Det här gör mig upprörd! Bilhandlare och bilimportörer borde ha högre moral än så. De vet att detta är skattebetalarnas pengar, det är ingenting som de ska stoppa i sin egen ficka, säger Isabella Lövin (MP) till Sydsvenskan, som var klimat- och miljöminister när miljöbonusen infördes.

Även Transportstyrelsen som administrerar klimatbonusen ser ogillande på hur bilimportören agerat.

– Det är så klart ytterst olyckligt att det blir på det här sättet. För det är inte så det är tänkt från politiken. Det är inte det som är avsikten, säger Jonny Geidne på Transportstyrelsen till Sydsvenskan.

– Formellt sett har de inte fuskat. år man in och skärskådar nästan alla reformer är det väldigt svårt att täppa till alla hål, säger han.

Wismo Group (tidigare KW Bruun) menar att deras agerande inte är ett utnyttjande av systemet.

– Det här är ett sätt för oss att hantera den dagliga verksamheten. Det beror på att de begagnade elbilarna har svårt att hitta sitt värde. Vi har annonser som visar att vi har försökt att sälja de här bilarna i Sverige. Men om det inte finns en kund så måste man också se på andra möjligheter, säger Ola Martinsson, marknadschef på Wismo Group till Sydsvenskan.

Journalist, fotograf och redaktör med mångårig erfarenhet inom motor och fotografi. Skriver om bilar, industri och bransch. Tidigare chefredaktör för tidningarna Fotosidan Magasin, Proffsfoto och Kamera & Bild.

Email: magnus@automotorsport.se
Credits
Foto: Peugeot / Getty Images

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.