Biltillverkaren Chery har inlett en internationell storoffensiv. Förra året ökade de sin globala försäljning med över 38 procent.
De har de minsta bilsegmenten (A och B) i fokus och räknar med att Chery har stora möjligheter att växa. Dessa segment står för 40 procent av världsmarknaden, men av Cherys försäljning utgör bara 10 procent A- och B-segmenten. Motsvarande siffra för Hyundai är 63 procent.
Cherys plan för de kommande åren är att lansera tio nya bilmodeller i Europa fördelade på deras fyra bilmärken: Chery, Omoda, Jaecoo och Lepas. De flesta ska vara elbilar mellan 3,8 och 4,2 meter i längd.

Detta framkom i samband med motormässan i Shanghai där Chery presenterade en konceptbil för en eldriven version av deras småbil QQ. Chery är dock inte den enda eldrivna småbilen från Kina som vill vara med att dela på kakan, även den kommande Firefly EV blir en konkurent liksom Ora som redan säljs i Sverige.
Globalt ska Chery lansera 39 hybridmodeller bara i år. Målet är att bli topp-10 bland världens biltillverkare.
Omoda och Jaecoo har redan fått fotfäste på vissa europeiska marknader. I april sålde Chery 1 053 stycken Jaecoo och 910 Omoda i Storbritannien, uppger Business Insider.

Läs även: Snart kommer billiga Firefly till Europa – med eller utan batteri
Fabriker i Spanien och Italien
På senare tid har Chery parerat EU:s strafftullar på elbilar från Kina med att börja importera hybridbilar. Samtidigt har de dragit i gång tillverkning i Barcelona i Spanien tillsammans med EV Motors för att slippa tull på elbilar.
I Spanien säljer Omoda redan bättre än Honda och Alfa Romeo
Nu pågår förhandlingar om att även starta tillverkning i Italien. Chery har sålt bilar i Italien under varumärket DR Automobiles sedan 2007.
Under det första halvåret 2024 har Chery det mest sålda bilmärket i Turkiet och en fabrik i under uppbyggnad i landet.
Läs även: Så rundas EU:s strafftullar av de kinesiska biltillverkarna