Hoppa till innehåll

Bilplock: Toyota stämmer Volvo, Mexiko växer, Logan pickup

Toyota stämmer Volvo för falsk marknadsföring, Mexiko växer som bilbyggarnation och Michigan lider i krisen – hälften av jobben i bilindustrin har försvunnit! Arbetshästen Logan pickup kommit till Sverige. Om detta och mer… MICHIGAN HÅRT DRABBAT AV BILKRISEN I USAI tisdags meddelade General Motors att man ska säga upp ytterligare 10.000 medarbetare, världen över. En […]

Toyota stämmer Volvo för falsk marknadsföring, Mexiko växer som bilbyggarnation och Michigan lider i krisen – hälften av jobben i bilindustrin har försvunnit! Arbetshästen Logan pickup kommit till Sverige. Om detta och mer…

MICHIGAN HÅRT DRABBAT AV BILKRISEN I USA
I tisdags meddelade General Motors att man ska säga upp ytterligare 10.000 medarbetare, världen över. En tredjedel av de tjänsterna finns i USA.

Bilplock: Toyota stämmer Volvo, Mexiko växer, Logan pickup

Bilindustrin skär ner i Detroit, som blir allt mera sargat.

Den amerikanska bilindustrins hjärta finns i Detroit, Michigan, en hårt drabbad delstat. Under det senaste decenniet har 250.000 bilarbetarjobb gått förlorade i regionen, vilket är en halvering sedan år 2000. Merparten av jobben har försvunnit från 2005 fram till idag.
Nedgången fortsätter och det dystra 2009 lär öka på arbetslösheten ytterligare i Michigan. Även om sysselsättningen ökar igen efter att lågkonjunkturen är över blir det inte samma lön för många av de som återanställs. Bilindustrin i Michigan tillämpar nu också det vanliga systemet med två lönenivåer där många arbetsuppgifter betraktas som ”okvalificerade” och ligger nära minimilönen. Förut hade bilarbetarna i Detroit som regel samma lön.

Bilplock: Toyota stämmer Volvo, Mexiko växer, Logan pickup

Volkswagens fabrik i Mexiko firade sitt tioårsjubileum av New Beetle i början av 2008. VW har byggt sju miljoner bilar i Mexiko sedan fabriken startade 1967, varav en miljon New Beetle. VW-chefen Martin Winterkorn (till höger) visar på bilden Mexikos president Felipe Calderón Hinojosa hur ljusknappen fungerar.

MEXIKO PASSERAR KANADA SOM BILBYGGARNATION
Som vi rapporterat om tidigare har Mexiko i all tysthet seglat upp som en av de riktigt stora bilbyggarnationerna. En milstolpe passerades under 2008 då Mexiko gick förbi Kanada, där en stor del av produktionen för ”Big 3” (GM, Ford och Chrysler) har varit förlagd sedan decennier tillbaka.
Trots nedgången i efterfrågan under slutet av 2008 kunde Mexiko öka sin tillverkning med fem procent och producerade totalt 2,2 miljoner bilar. Samtidigt sjönk efterfrågan på de modeller som tillverkas i Kanada med 19 procent, vilket resulterade i en total produktion på 2,1 miljoner fordon. Sämst gick det för GM:s fabriker i Kanada som sänkte produktionen med hela 41 procent.
Framtiden för Kanadas bilproduktion ser inte bra ut då arbetsvillkoren mellan de två grannländerna är likartade och USA:s politiker vill värna om de inhemska arbetstillfällena. Risken är uppenbar att neddragningarna sker i Kanada, hellre än i USA. Både Honda och Toyota har fabriker i Kanada men även de har dragits med ner av nedgången i USA.
Mexiko har å andra sidan en bättre sits då löneläget är betydligt lägre och de amerikanska modellerna kan tillverkas billigare där än i USA. Även Volkswagen har sedan länge haft stor tillverkning i Mexiko, liksom flertalet japanska tillverkare.
De riktigt stora bilbyggarnationerna är USA och Japan som haft en produktion kring 11 miljoner fordon årligen. Kina kommer strax efter med cirka 9 miljoner, Tyskland kring 6 miljoner. Sydkorea producerar runt 4 miljoner och Frankrike, Brasilien samt Spanien har alla haft en tillverkning kring 3 miljoner fordon per år. Under dessa giganter finns en rätt stor grupp nationer som bygger 1-2 miljoner bilar per år, med Mexiko och Indien som de snabbast växande.

TOYOTA STÄMMER VOLVO FÖR FALSK MARKNADSFÖRING
Volvo har gått ut med en marknadsföring där man hävdar att XC60 är marknadens säkraste och samtidigt snålaste bilmodell i sitt segment. Påståendet om bränslesnålhet haltar en smula då Volvo i det fallet åberopar en modell som inte kommer förrän till sommaren, det vill säga 2WD-versionen med nya snåla D5-dieseln.

Bilplock: Toyota stämmer Volvo, Mexiko växer, Logan pickup

Bo Larsen är inte allt för oroad.

Vi tänker inte bråka med Volvo om bränslesnålheten, men nu går Toyota till marknadsdomstolen och stämmer Volvo för falsk marknadsföring. Påståendet att XC60 är marknadens säkraste bil stämmer inte, hävdar Toyota. ”Marknadsföringen är därför inte vederhäftig, utan falsk och ägnad åt att vilseleda mottagaren,” skriver Toyota i sin stämningsansökan.
Anledningen till att Toyota verkar ovanligt irriterade är förstås deras egen reklamkampanj, där man efter Folksams undersökning förde fram Avensis som ”Säkrast i Sverige”. Volvo hade synpunkter på den reklamen och Toyota gick dem till mötes och ändrade på formuleringarna. Det hade Toyota nog inte gjort om man visste att Volvo själva skulle påstå en liknande sak!
Presschefen på Volvo Personvagnar Sverige AB, Bo Larsen, verkar dock inte allt för oroad: ”Det ska bli oerhört intressant att se om Toyota kan visa oss en bil som är säkrare,” säger Bo Larsen i sin kommentar.

BIBENDUM – MICHELIN-GUBBEN – TAR HJÄLP AV SOLEN
Michelin bygger Europas största solcellsfält på tak vid sin fabrik i Cuneo, Italien. Mer än 147.000 kvadratmeter med solpaneler installeras på fabriken. Det är en yta motsvarande mer än 20 fotbollsplaner.

Bilplock: Toyota stämmer Volvo, Mexiko växer, Logan pickup

Michelingubben får snart skaffa solglasögon.

Med en årlig produktion av närmare 10 miljoner kWh, ger solpanelerna el för 2.000 invånare samtidigt som mängden koldioxid som släpps ut i atmosfären minskar med 1.200 ton per år.
Den nya solcellsanläggningen beräknas vara i drift i början av 2010. Anläggningen utvecklas och drivs av Frey Nouvelles, ett företag som producerar elektricitet från förnybara energikällor.
Michelin har ett antal projekt för att öka användningen av lokalt producerad förnybar energi. I Tyskland finns solcellsmoduler installerade på fyra fabrikstak och fabriken i Dundee, Skottland, försörjs med två vindkraftverk som ägs av Michelin. I Bassens, Frankrike, täcks 20 procent av anläggningens energibehov av energi som återvinns från förbränning av industriavfall i två närliggande förbränningsanläggningar.

NU FINNS DACIA SOM PICKUP OCH SKÅP
Renaults rumänska lågprismärke Dacia startar på allvar i Sverige nästa vecka. Då drar Dacia Sverige (som egentligen är Renault Nordic) igång sin första reklamkampanj i tv och dagstidningar.

Då får vi också veta att modellprogrammet breddats med en liten pickup och skåpvarianten Logan Van på samma plattform som Logan MCV (den mycket rymliga kombin).
Logan Pickup har ett 180 cm långt lastflak och lastar 725 kg. Motorn är samma 1,6-liters fyra på 87 hästkrafter som i kombin och skåpversionen. Pickupen erbjuds också med en 85-hästars diesel på 1,6 liter.
Priset för pickupen startar på 94.000 kronor inklusive moms, men då handlar det om en ganska magert utrustad version.
Även Logan Van, som rymmer närmare tre kubikmeter, kostar från 94.000 inklusive moms, också med mager utrustning.
Samma startpris, 94.000 kronor, gäller även för den femsitsiga kombin MCV i snikversion.
Minsta Daciamodellen Sandero kostar från 89.000 kronor, men räknas som miljöbil (E85) och åtnjuter därför miljöbilsrabatten på 10.000 kronor fram till den 1 juli i år.
Men ”från-priserna” gäller alltså bilar som saknar det mesta av den säkerhets- och komfortutrustning som vi ser som självklar på bilar i ”normalprisklass”.
Alla Dacia har tre års fabriksgaranti och tre års vägassistans i priset. Personbilarna har dessutom tre års vagnskadeförsäkring inkluderad.
Mer information finns på www.dacia.se

WOLFGANG BERNHARD TILLBAKA HOS MERCEDES
Efter en tid som konsult i bilindustrin har Wolfgang Bernhard återigen fått ett jobb hos Daimler AG, där han arbetade mellan 1992 – 2004. Bernhard tar tjänsten som chef över Mercedes-Benz Transporter-Sparte (bussar, kommersiella fordon) och efterträder Wilfried Porth.
Wolfgang Bernhard och Dieter Zetsche fick det otacksamma jobbet att ”rädda” Chrysler efter samgåendet mellan Daimler och Chrysler. Uppdraget blev framgångsrikt men Bernhard lämnade Mercedes efter en schism med dåvarande koncernchefen Jürgen Schrempp, som senare också blev utmanövrerad från sin post och ersattes av Dieter Zetsche.
Bernhard fortsatte till Volkswagen 2005 där han tog posten som produktchef och drev en hård besparingskampanj för att få fram effektivare produktutveckling och produktion. Men även på denna post hamnade han i en intern chefsstrid när Martin Winterkorn sattes på vd-posten av styrelseordförande Ferdinand Piëch och Bernd Pischetsrieder fick sparken i början av 2007.
Sedan våren 2007 har Wolfgang Bernhard arbetat som konsult i bilindustrin, senast åt Chryslers ägare Cerberus Capital Management.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.