Bilprovningens besiktningssiffror för 2009 visar att bilarna generellt sett blir allt bättre. Men fortfarande är glapp i styr- och spindelleder det vanligaste felet – redan på tre år gamla bilar. Sämst på den punkten är BMW 5-serien och Volvo XC90.
Styr- och spindellederna är fortfarande bilens svaga punkter vid besiktningen.
När Bilprovningen summerar alla besiktningar 2009 visar det sig att 29 procent av personbilarna underkändes. För nio år sedan var siffran 35 procent, så visst har bilarna generellt sett blivit bättre. Men de klart svagaste punkterna är fortfarande styr- och spindelleder, och de underkänns på ett antal bilmodeller redan vid tre års ålder.
Spridningen är dock stor, och medan uppstickaren Chevrolet Kalos noterade noll procent underkända styrleder, fick hela 14 procent av BMW 5-serie diesel bakläxa av samma skäl. Av tre år gamla Volvo XC90 diesel underkändes 13 procent på grund av glapp i styrlederna.
Redan på tre år gamla bilar förekommer slitna styrleder, och 2009 fann Bilprovningen 18 modeller där fler än fem av hundra underkändes för glapp i lederna.
Den genomsnittliga körsträckan varierade från 2.874 mil (Mazda MX-5) till 11.083 mil (Saab 9-5 Kombi diesel). Exempel på bilmodeller med lång körsträcka, men låg andel fel är Volkswagen Touran (0 procent), Passat (0,8 procent) och Mercedes E-klass (0,8 procent). Samtliga tre modeller är dieselversioner. Andelen kontrollbesiktade dieseldrivna bilar var 20 procent 2009, jämfört med 12 procent 2008.
Rostskyddet har blivit bättre på många fabrikat. I genomsnitt underkänner Bilprovningen mindre än 1 (en) procent av bilarna på grund av rost i bärande konstruktion vid tio års ålder, men det finns modeller där var femte bil (20 procent) underkänns. Ford Mondeo är mest utsatt med 23 procent underkända.
Rosten angriper även bromsrören, men förbättrat skydd har de senaste tio åren minskat andelen underkända på den punkten. Av samtliga besiktade tioåringar 2009 underkändes 2 procent för rostskadade bromsrör. Sämst var Fiat Bravo med 21 procent underkända. I samma åldersgrupp noterades 20 modeller med över 10 procent underkända på grund av rostskadade bromsrör.
Det är stor skillnad på rostbeständigheten: den tio år gamla medelbilen klarade sig prickfritt (noll procent underkända) när det gällde rost i bärande konstruktion, medan nära en fjärdedel (23 procent) av Ford Mondeo kombi diesel underkändes.
Av de förstagångsbesiktade (treåringarna) klarade sig 15 modeller prickfritt (noll procent underkända) och där hittar vi som väntat Toyota, Mazda, Audi, BMW, Volkswagen, Lexus med flera. Men också lite överraskande koreanska Chevrolet Kalos. Sämst resultat noterade (liksom tidigare) Renault Espace (31 procent) och Renault Trafic. Men trea från botten hamnar föga smickrande Volvo XC90 diesel med 24 procent underkända.
Bäst långtidskvalitet uppvisar Porsche Boxster med bara 0,9 procent underkända bland tioåringarna. Nästa lika bra är Porsche 911 och Toyota Corolla, båda med 1,3 procent underkända tioåringar.
Detta kan jämföras med den sämsta tioåringen, Renault Laguna diesel, som underkändes i nästan sex fall av tio (59,4 procent). Klen kvalitet uppvisade även tio år gamla Ford Mondeo kombi diesel (53 procent underkända), Ford Escort kombi diesel (53 procent) och Volvo 855/V70 diesel (51 procent underkända).
Besiktningsstatistiken bekräftar än en gång att det lönar sig att noga studera de olika fabrikaten och bilmodellerna innan man köper en begagnad bil. På Bilprovningens kostnadsfria webbtjänst Bilsmart.se kan man bland annat se besiktningsstatistik för 60 fabrikat och över 500 bilmodeller och dessutom modellhistorik, fordonsdata, prisindikationer, bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp för totalt cirka 12.000 olika modellvarianter.
Antalet kontrollbesiktningar 2009 var 4,2 miljoner, varav 3,4 miljoner (80 procent) gällde personbilar. Av dessa fick 12.449 bilar (0,3 procent) körförbud, vilket i de flesta fall innebar att fordonet måste bärgas från bilprovningsstationen.
Vanligaste orsaken till körförbud är allvarliga rostskador som lett till att komponenten har brustit eller där det funnits risk för haveri, till exempel brustna bromsrör, rostskadade och brustna fjädersäten och fjädrar, brustna och rostskadade länkarmar samt spindelleder där det var risk för separation.