Bilarna håller allt högre kvalitet på komponenter och konstruktioner enligt Bilprovningen. Men hade fler tagit hand om sin bil hade besiktningsstatistiken inte sett så dyster ut.
– Trots att bilarna utvecklas i rask takt och generellt sett håller så hög kvalitet visar kontrollbesiktningen att det finns potential för att förbättra trafiksäkerheten och minska miljöpåverkan ytterligare, säger Per-Anders Blommefors som är besiktningsansvarig på Bilprovningen.
Felen är ännu fler – stort mörkertal
Statistiken hade kunnat se ännu värre ut om bilarna hade testats mer, uppger Bilprovningen i ett pressmeddelande. Det är främst på miljöområdet som det finns mer att kontrollera.
– Bilprovningen och Fordonsbesiktningsbranschen arbetar hårt för införandet av en förbättrad miljökontroll anpassad för moderna fordon och rekommenderad av EU- kommissionen. Ambitionen är att ligga i nivå med flera EU-länder. Kontrollen kommer leda till att fler bilar underkänns med krav på efterkontroll, men bidra till sänkta utsläpp och förbättrad luftkvalitet i Sverige, säger Per-Anders Blommefors.
Trots att biler med brister missas i dag får var tredje personbil (33,5 procent) en anmärkning. Av dessa kräver två tredjedelar (var femte totalt) ombesiktning.
Läs även: Tesla Model 3 sämst på besiktningen – igen!
Så undviker du ombesiktning
Den vanligaste orsaken till anmärkning är brister på bromsarna. Ojämn bromsverkan, brister på bromsskivor, otillräcklig bromsverkan på parkeringsbromsen och skadade bromsledningar är vanliga fel.
Bilprovningen uppmanar därför bilägare att göra kontrollerade kraftiga inbromsningar med jämna mellanrum för att bromsbelägg och bromsskivor ska hålla sig i skick. Att använda handbromsen regelbundet förhindrar också problem.
Andra vanliga skäl till ombesiktning är anmärkningar mot komponenter i hjulsystemet och strålkastare och belysning, samt nedslag vid miljökontrollen.
Läs även: 60 år av besiktningsskräck – och den panikartade följden
Här finns Sveriges bästa och sämsta bilar
Trots det stora bilintresset i Värmland uppvisar länets bilpark störst briser. 30,1 procent av bilarna i Värmland tvingades till efterkontroll.
I Skåne är däremot skicket på bilarna bättre. Här behövde bara 18,6 procent av personbilarna åka in till ombesiktning.