Vi har tidigare skrivit om hur sänkta utsläppkrav på dieselbilar som infördes 2018 innebär att bilar som inte skulle bli godkända vid kontrollbesiktning i andra EU-länder får rulla vidare i Sverige.
Idag förlitar sig Transportstyrelsen på 30 år gamla mätmetoder. Så skedde också tidigare i Tyskland, men när verkliga mätningar av utsläppta partiklar infördes ökades antalet underkända dieselbilar från 0,7 till 4,7 procent. I dag underkänns färre än 0,05 procent av dieselbilarna vid miljökontrollen.
Tusentals dieselbilar riskerar körförbud
Det är just detta som oroar Transportstyrelsen – att många dieselbilar skulle bli underkända om de kommande EU-kraven på partikelmätning infördes redan nu.
– Den svenska fordonsparken är i genomsnitt äldre än i många andra länder. Många bilar har otillräckliga, slitna eller i vissa fall manipulerade reningssystem. Framför allt är det en liten klick dieselbilar som står för de allra största utsläppen. Dessa skulle kunna upptäckas i samband med den årliga bilbesiktningen, berättar Per-Anders Blommefors, besiktningsansvarig på Bilprovningen.
Läs även: EU: Hårdare besiktning för äldre bilar – nya tester av elbilar


Testas på två orter
Besiktningsföretagen trycker på för att införa de nya reglerna så fort som möjligt och Bilprovningen har redan börjat med mätningarna på försök.
– Efter att inte fått gehör väljer vi att förekomma politiker och Transportstyrelsen genom att gå från ord till handling och införa en pilot med den nya mätmetoden samt på så sätt bidra med underlag för en modernare miljökontroll, säger Johanna Brunge Grant, hållbarhetsansvarig på Bilprovningen i ett pressmeddelande där det också står:
– 1 400 svenskar dör varje år i förtid på grund av trafikrelaterade luftföroreningar. Det är sju gånger fler än de drygt 200 som årligen omkommer i trafikolyckor. Trots det har Sverige fortsatt en av EU:s svagaste miljökontroller vid bilbesiktning, skriver Bilprovningen.
Bilprovningen ägs av tyska TÜV Rheinland och därifrån har två mätinstrument lånats för försöken vid stationerna i Uppsala-Fyrislund och Nacka. Därefter ska de flyttas till andra stationer. Mätningarna sker frivilligt.
Hårdare tester införs senast 2029
Transportstyrelsen kan skjuta på att införa de nya kontrollmetoderna fram till omkring 2029 då de blir tvingande inom EU.
Läs även: Överraskning: Bilmärkena som är bäst och sämst vid besiktningen