Hoppa till innehåll

Bilverkstäder dyrare än advokater – svettigt hög timtaxa

Skillnaden i timpris mellan olika verkstäder är enorm – vissa tar över 3 500kronor i timmen.

Priset för bilreparationer varierar kraftigt mellan olika verkstäder. En ny granskning visar att vissa märkesverkstäder tar ut timkostnader som överstiger vad en advokat tar – medan oberoende verkstäder ofta ligger långt under hälften.

Enligt en rundringning som Carup har gjort är det svårt för bilägare att få veta vad en reparation egentligen kostar per timme. Många större märkesverkstäder vill inte lämna ut sina timpriser och hänvisar till fasta prislistor i stället.

Stora skillnader i pris

Skillnaderna är stora. Hos Volvo Car Retail i Kista kan timpriset vid motorreparationer nå 3 500 kronor, vilket är mer än tre gånger så mycket som hos flera oberoende verkstäder.

Även Mechanum i Malmö ligger högt, med 2 681 kronor i timmen för arbete på BMW, medan Volkswagen Hammarby Sjöstad tar cirka 1 980 kronor. Samtidigt ligger flera fristående verkstäder kring 1 000–1 100 kronor per timme.

– 3 500 kronor i timmen, då ramlar jag baklänges. Det är det högsta jag har hört, säger Bo Ericsson, verkstadsexpert på Fordonsjuristen.

Han menar att snittet i branschen ligger betydligt lägre, men att höga lokalkostnader och personalutgifter kan pressa upp priserna.

Svårt att se vad man betalar för

Flera verkstäder ger endast ett totalpris på arbetet utan att specificera hur mycket som går till arbete respektive reservdelar. Det gör det svårare för kunder att jämföra priser och förstå vad de faktiskt betalar för.

Oberoende verkstäder är ofta mer transparenta. Där kan kunder enklare få ut timprislistor och jämföra arbeten mellan olika märken och modeller.

Verkstadsexperter uppmanar nu bilägare att alltid begära tydlig prisinformation före en reparation, särskilt vid dyrare arbeten.

– Konsumenten har rätt att få veta vad som ingår, annars är det svårt att fatta ett informerat beslut, säger Bo Ericsson.

Granskningen visar samtidigt att verkstadsmarknaden blir alltmer splittrad. Skillnaden mellan auktoriserade märkesverkstäder och mindre fristående aktörer kan vara mer än 2 000 kronor i timmen – och skillnaden i serviceupplevelse är inte alltid lika stor.

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: Justin Sullivan / Getty Images

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.