Han har på sin entusiastsajt SaabsUnited.com gjort Saab känt världen över, och stödet från tusentals läsare betydde mycket under krisen i samband med Saabs ägarbyte. Nu får Steven Wade fast jobb på Saab som global interaktiv marknadsförare.
Steven Wade, till vänster i bild, fick ta emot det första ”The Saabs United Award”, utdelat av Saab Automobiles vd Jan Åke Jonsson (till höger).
De av er som följer nyhetsrapporteringen regelbundet på den här sajten kan inte ha undgått namnet Steven "Swade" Wade och hans bloggsajt SaabsUnited.com. Under hela det turbulenta 2009, då GM letade ny ägare till Saab och ryktena stod som spön i backen, levererade Steven en både balanserad och snabb nyhetsrapportering. Många av de "nyheter" som publicerades av stora mediaföretag runt om i världen hade sitt ursprung i information från den lilla bloggsajten SaabsUnited.com.
Steven Wade, som driver sin sajt från ön Tasmanien söder om Australien, har nått sin position som ledande oberoende Saabkommunikatör genom ett unikt globalt kontaktnät som han byggt upp under lång tid. Tack vare sin förmåga att bygga förtroenden med uppgiftslämnare i hela världen (som ofta ville förbli anonyma), skapade Steven i SaabsUnited en webbsajt med unik trovärdighet.
Våren 2010 föreslog Steven Wade för vd Jan Åke Jonsson att Saab borde införa ett årligt pris till en speciellt förtjänstfull person, antingen anställd inom Saab eller utanför organisationen. Jan Åke tände på idén och döpte dessutom priset till "The Saabs United Award". Första pristagaren blev en något förvånad men kolossalt stolt Steven Wade.
Och nu meddelas att Steven Wade har värvats som medarbetare på avdelningen Global Interactive Marketing inom Saab Automobile. Där får han en central roll när det gäller att kommunicera med kunder via sociala medier som Facebook, Twitter och YouTube.
"Jag är mycket glad att få välkomna Steven Wade i vårt team. Att kommunicera med kunder via olika sociala medier är oerhört viktigt för oss. Dessa kanaler kommer att utgöra en väsentlig del i Saabs marknadsföringsmix, och därför stärker vi nu vår expertis på detta område", säger Mårten Wahlstedt, chef för Saab Marketing Communications.
"På senare tid har Saab noterat ett enormt intresse från det uppkopplade samhället. När vi den 23 februari firade vår Independence Day, fick vi in mer än ettusen fans per timme på Saabs officiella Facebooksida. Och när vi lade ut YouTube-filmer på 9-5 SportCombi och infotainmentsystemet IQon, visades dessa mer än 100.000 gånger på ett par dagar. Jag är övertygad om att vi kan bygga vidare på dessa succéer i och med att vi nu har Steven med oss",
Steven Wade börjar på Saab den 4 april och stationeras i Melbourne, Australien. Webbsajten SaabsUnited.com får ny oberoende ledning men kommer enligt Saab att "även i fortsättningen spela en viktig roll för Saab och dess kunder i hela världen".