Hoppa till innehåll

BMW 5-serien som kombisedan är klar nästa år

BMW vägrar att göra en modell som kan kallas familjebuss. Men en lätt förhöjd halvkombi är okej, med skjutbart baksäte och stor lucka i en coupéliknande akter. Som Saabs gamla 70-talskoncept alltså. Kombisedanen i 5-serien kommer redan nästa höst. Så här kommer halvkombin i 5-serien att se ut, enligt vår illustratör Schulte. Den får delad […]

BMW vägrar att göra en modell som kan kallas familjebuss. Men en lätt förhöjd halvkombi är okej, med skjutbart baksäte och stor lucka i en coupéliknande akter. Som Saabs gamla 70-talskoncept alltså. Kombisedanen i 5-serien kommer redan nästa höst.

BMW 5-serien som kombisedan är klar nästa år

Så här kommer halvkombin i 5-serien att se ut, enligt vår illustratör Schulte. Den får delad baklucka som på Skoda Superb och hela bakpartiet behöver inte öppnas för lastning av mindre bagage.

Det är hårda tider i bilbranschen, och åtskilliga modellprojekt har skjutits på framtiden eller helt enkelt skrotats. Även det lönsamma BMW känner av isvindarna, och tidigare i höst meddelade man att den det inte blir någon fyrdörrars gran turismo på konceptet CS. Nu vet vi att även planerna på lyx-suven X7 skrinlagts, liksom en X4 coupé i stil med X6. Inte heller utvecklas någon mindre roadster kallad Z2, och inte nytolkningen av supersportbilen M1. Och de lösa planerna på en fyrdörrars sedan i 1-serien är utan tvivel också förpassade till runda arkivet.

BMW 5-serien som kombisedan är klar nästa år

5-serien som halvkombi är snart färdigutvecklad och vi kan räkna med att den premiärvisas på Frankfurtsalongen hösten 2009.

I högsta grad på G på utvecklingsavdelningen är däremot den bil som vi sett på spionbilder flera gånger och som BMW bekräftat under den kryptiska beteckningen PAS, Progressive Activity Sedan. Det handlar helt enkelt om en motsvarighet till Audi A5 Sportback, även om kombisedanen i 5-serien blir större än Audin kanske snarast motsvarar Mercedes R-klass. En tänkbar konkurrent kan också bli Mercedes Shooting Brake som är på gång som en serieversion av konceptet Fascination från senaste Parissalongen.

BMW 5-serien som kombisedan är klar nästa år

5-serie-halvkombin har stort axelavstånd med breda dörrar, och höjden gör den lättillgänglig, även för åkande i den ålder när man uppskattar lite högre sittposition.

BMW vill inte veta av biltypen MPV, minivan eller familjebuss, eftersom det inte går ihop med märkets sportiga grundimage. Däremot kan man alltså tänka sig en förminskad variant av sin egen fullvuxna X6, den som kallas Sport Activity Coupé, SAC.
Skillnaden är att plattformen är 5-seriens, inte X5:ans, men karossens grundform med coupéliknande akter och stor lastvänlig bagagelucka som inkluderar bakfönstret, är densamma. Hos nya modellen, som för övrigt internt kallas V5 men enligt vissa uppgifter ska heta GT, har dock teknikerna helt ogenerat tagit efter Skoda Superb och gjort bakluckan tvådelad, för enklare lastning av mindre bagage. Man måste därmed inte öppna hela aktergapet för att exempelvis hiva in ett par golfbagar.
Det behöver å andra sidan inte sidan inte heller vara särskilt betungande om man har beställt sin GT med elektrisk, fjärrstyrd lucköppning. Ty självklart blir det ett av många tillval.

BMW 5-serien som kombisedan är klar nästa år

BMw har planer även på en kombisedan i 3-serien. Den följer ssmmma koncept som 5-seriens halvkombi, men blir ett nummer mindre och konkurrerar snarast med Audi A5 Sportback, som presenteras nästa sommer. 3-serien med fem dörrar är dock inte aktuell förrän 2012.

Kvar i BMW:s planering finns också motsvarande halvkombi på 3-seriens plattform. Den kommer att par år senare och lär finnas på marknaden 2012. Då kompletterar den 3-seriens coupé, sedan och kombi, och hamnar måttmässigt snäppet under suven X3, med ungefär decimetern lägre karosshöjd.
BMW 3 GT får samma grundlösningar som storebror 5 GT:
# Halvkombikaross med fyra dörrar och stor baklucka;
# Högre sittposition än i sedanen och kombin;
# Bakluckan är tvådelad för mindre och större öppning;
# Tvådelat baksäte, med delarna individuellt skjutbara och med lutningsbara ryggstöd (5 GT blir femsitsig och 3 GT fyrsitsig);
# Stor öppningsbar taklucka i glas;
# Fyrhjulsdrift som tillval.

Med det här konceptet undviker BMW beteckningen MPV, även om det faktiskt handlar om en ett "multifunktionellt fordon". Kvar är dock bakhjulsdriften och det sportiga chassit, och därmed kan BMW också lyckas behålla sina märkestrogna kunder även när dessa blivit 50+ och börjar önska sig lite bekvämare insteg och något högre sittposition.
Med den något mer upprätta sittställningen vinner man benutrymme och även bagagevolym; 3-serien GT lär få ett utrymme uppåt 600 liter när man skjuter baksätena maximalt framåt.

På motorsidan går trenden alltmer mot fyrcylindriga maskiner, samtliga direktinsprutade och överladdade med turboaggregat alternativ både turbo och kompressor. Vi lär få se ungefär samma program i 3- och 5-serievarianterna av GT.
Bensinmotorerna sträcker sig mellan 136 och 218 hästkrafter, men en tvåliters biturboversion är också på gång för att ersätta den raka turbosexan på 272 hästar och ge lägre förbrukning. Återstår att se om 3-litersmotorn alls finns med i det nya GT-programmet.
På dieselsidan blir det också fyrcylindrigt. I dag finns tvålitermotorer med mellan 150 och 211 hk effekt, och en dubbelturbo med cirka 240 hästar är på gång.
En naturlig utveckling är att den konventionella automatlådan får ge vika för dubbelkopplngslådan.
Självklart kommer det också en hybridversion av kombisedanerna, men den lär dröja, eftersom BMW går direkt på laddhybridtekniken.
Som väntat får 5-serie-GT alla de tekniska hjälpmedel som utvecklas av alla tillverkare i dag: vingelvarning med styrkorrektion, nattsiktsystem, avståndshållare med nödbromsfunktion, trötthetsövervakning, smarta strålkastare…you name it.
Kombisedanen i 5-serien har vi sett som protoytper under testkörning på många ställen, och den ska enligt tillförlitliga källor vara klar att visas på Frankfurtsalongen 2009.
Hur det blir med 3-seriens GT är inte lika självklart i dessa tider av iskyla i finansvärlden och närmast tvärstopp i bilförsäljningen i både Europa och Amerika.
Det är onekligen ett spännande projekt, och BMW-chefen Norbert Reithofer har sagt att en crossover på 3-seriebas fortfarande är med i planeringen. Men, som sagt, inga nya bilprojekt är heliga i dessa dagar.

Spionfoto: Automedia. Illustratiner: Schulte/Nextline.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.