Tanken är en del i BMW:s mål att bli klimatneutralt till år 2050. Litiumjonbatterier som skickas till återvinning kommer värderas för att se om de kan återanvändas i arbetsfordon i deras fabriker. De som inte återanvänds kommer återvinnas för att få ut nickel, kobolt och litium som sedan används i produktionen av nya battericeller.
Kina kräver att högspänningsbatterier kan spåras för att sedan kunna återanvändas vid slutet av dess livscykel. BMW spårar idag högspänningsbatterier över hela deras verksamhet.
Enligt BMW själva ska satsningen sänka CO2-utsläppen med 70 procent jämfört med att använda nya råmaterial. Jochen Goller, chef för BMW Group Region China säger att det är viktigt och nödvändigt att trycka på mot en cirkulär ekonomi där man återanvänder och minskar efterfrågan på råmaterial.

Det ska nämnas att en majoritet av batterierna som återvinns i nuläget kommer från avvisade produkter, tester eller utvecklingsprodukter. Målet är att på sikt eventuellt kunna inkludera uttjänta batterier från personbilar.
BMW:s mål kan liknas med svenska bjässen Northvolt och dotterbolaget Hydrovolts återvinningsfabrik i Fredrikstad i Norge. Fabriken har idag en återvinningskapacitet årligen på 12 000 ton batterier men till 2030 ska den siffran öka till 125 000 ton.