Hoppa till innehåll

BMW lanserar M4 CS – sex cylindrar och ingen el

Nu är dags igen. BMW lanserar nya BMW M4 CS – en racepreppad coupé som passar lika bra på banan som till banana spliten i sommar.

John Sempill

Den nya BMW M4 CS placerar sig mellan BMW M4 Competition Coupé M xDrive samt den limiterade specialutgåvan BMW M4 CSL

Men det är inte bilens specifikationer som väcker mest intresse i pressreleasen, utan flosklerna som används för att beskriva den.

”Fullblodsprestandan hos nya BMW M4 CS är en produkt av M-typiska tävlingsgener”, exempelvis. 

Vi hade inte kunnat beskriva det bättre själva. Och det blir bättre. ”En konstant påminnelse om dess närvaro [tävlingsgenerna, det vill säga] i vardagskörning ute på vägarna, som kan njutas av till fullo ute på tävlingsbanorna.”

Say no more. Var är orderboken! Den öppnar för övrigt i slutet av maj och produktionen drar i gång i juli. Men vilka europeiska marknader som får njuta av bilens tävlingsgener framgår inte av pressmaterialet. 

Motorn i nya BMW M4 CS är en rak sexcylindrig enhet med M TwinPower Turbo-teknik utvecklad för M3/M4-katalogen. Trelitersmotorn levererar 550 hk – en ökning med 20 jämfört med M4 Competition Coupé M xDrive.

Sedan vet vi att du vill veta 0–100 km/h-tiden. Men den avslöjar vi strax. Toppfarten kan vi i alla fall avslöja nu: den är elektroniskt begränsad till 302 km/h. 

Kopplad till motorn är en åttastegad M Steptronic och växlingar görs antingen via spaken i mittkonsolen eller rattpaddlarna.

Som standard levereras BMW M4 CS med specialfälgar med dubbla kulörval: Gold Bronze och svart, varav båda är matta. Som tillval går det att välja till en M-front samt fjäderbenstag. 

Interiörsmässigt gäller skålade stolar à la M Carbon, som dessutom råkar vara elektriskt manövrerbara och utrustade med rumpvärmare. Inte särskilt racing. Däremot särskilt skönt. 

Så vad drar denna minibest till BMW? Enligt WLTP-cykeln gäller 10,2 l/100 km blandad körning. Och inte att förglömma: 3,4 sekunder. 

auto motor & sport och Recharges chefredaktör skriver om bilar, bransch och bilindustri. Som tioåring hade han två drömbilar: Jaguar XJ220 och Ford Mondeo. En av dem hade han som övningskörningsbil. Är annars utbildad trummis och tidigare redaktör för bland annat Den Moderna Hantverkaren, Den Moderna Verkstaden och Musikermagasinet. Lyssnar helst på Toto.

Email: john.sempill@automotorsport.se
Credits
Foto: BMW

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.