Den nya BMW M4 CS placerar sig mellan BMW M4 Competition Coupé M xDrive samt den limiterade specialutgåvan BMW M4 CSL.


Men det är inte bilens specifikationer som väcker mest intresse i pressreleasen, utan flosklerna som används för att beskriva den.
”Fullblodsprestandan hos nya BMW M4 CS är en produkt av M-typiska tävlingsgener”, exempelvis.
Vi hade inte kunnat beskriva det bättre själva. Och det blir bättre. ”En konstant påminnelse om dess närvaro [tävlingsgenerna, det vill säga] i vardagskörning ute på vägarna, som kan njutas av till fullo ute på tävlingsbanorna.”
Say no more. Var är orderboken! Den öppnar för övrigt i slutet av maj och produktionen drar i gång i juli. Men vilka europeiska marknader som får njuta av bilens tävlingsgener framgår inte av pressmaterialet.
Motorn i nya BMW M4 CS är en rak sexcylindrig enhet med M TwinPower Turbo-teknik utvecklad för M3/M4-katalogen. Trelitersmotorn levererar 550 hk – en ökning med 20 jämfört med M4 Competition Coupé M xDrive.
Sedan vet vi att du vill veta 0–100 km/h-tiden. Men den avslöjar vi strax. Toppfarten kan vi i alla fall avslöja nu: den är elektroniskt begränsad till 302 km/h.
Kopplad till motorn är en åttastegad M Steptronic och växlingar görs antingen via spaken i mittkonsolen eller rattpaddlarna.

Som standard levereras BMW M4 CS med specialfälgar med dubbla kulörval: Gold Bronze och svart, varav båda är matta. Som tillval går det att välja till en M-front samt fjäderbenstag.

Interiörsmässigt gäller skålade stolar à la M Carbon, som dessutom råkar vara elektriskt manövrerbara och utrustade med rumpvärmare. Inte särskilt racing. Däremot särskilt skönt.


Så vad drar denna minibest till BMW? Enligt WLTP-cykeln gäller 10,2 l/100 km blandad körning. Och inte att förglömma: 3,4 sekunder.