Medan konkurrenter som Mercedes-AMG krymper motorerna för att klara kommande utsläppsregler, står BMW:s prestandaavdelning fast: raka sexor och V8:or kommer att leva vidare även i Euro 7-eran.
Under Goodwood bekräftade M-divisionens chef Frank van Meel att både den 3,0-liter stora raka sexan (S58) och V8-motorn utan problem klarar de hårdnande utsläppskraven i Europa.
Euro 7-reglerna innebär inte striktare utsläppstal jämfört med dagens Euro 6e, men motorerna måste klara tuffare testcykler som bättre speglar verklig körning – samt hålla utsläppen inom gränserna i minst tio år eller 20 000 mil.
Dessutom ska även partikelutsläpp från bromsar och däck mätas för första gången.
Den riktiga utmaningen
Någon övergång till mindre motorer med stora batteripaket (som i många moderna plug-in-hybrider) är inte aktuellt för BMW M.
Den verkliga utmaningen, enligt van Meel, är inte att klara gränsvärdena, utan att göra det utan att offra prestanda.
– Det hela handlar om att köra med lambdavärde ett [där luft- och bränsleblandningen är perfekt avvägd], vilket man får hålla efter, utan kylning. Normalt kyler man motorn genom att spruta in mer bränsle, men det går inte längre. Vi har tvingats hitta nya lösningar för att kontrollera värmeutvecklingen, säger van Meel, enligt Autocar.
– För oss är en stark basmotor viktig. Att kombinera mindre förbränningsmotorer med större batterier är inte rätt väg att gå, fortsätter han.
Ett svenskt favoritmärke står pall
BMW M är ett av de mest älskade prestandamärkena på den svenska marknaden.
Modeller som M3, M4 och M5 har länge stått högt upp på önskelistan hos bilentusiaster – inte minst tack vare sina karaktäristiska motorer och känslan bakom ratten.
När andra tillverkare successivt skrotar sina karaktärsfulla motorer till förmån för fyror med hybridstöd, gör BMW alltså tvärtom.
Det stärker märkets ställning bland svenska entusiastförare som inte vill kompromissa bort känslan för att rädda några gram koldioxid.
Läs även: PROV: Nya BMW M5 – balansakten
Ingen ”halvmjuk” elektrifiering
Van Meel gör det tydligt att M:s framtida elbilar inte kommer vara någon urvattnad kompromiss.
När märket väl byter till eldrift – vilket är oundvikligt på sikt – ska det ske på M-vis: med rena elbilar, inte som halvhjärtade hybridlösningar.
Det här följer samma logik som märket visade upp i BMW i4 M50 – ett rent eldrivet alternativ som ändå lyckas bära M-känslan bättre än många konkurrenter.
– Raksexan är vår ryggrad, och V8:an har en lång racinghistoria. Vi har inga planer på att överge dem, säger van Meel.
Läs också: BMW vägrar överge bensin – nu ser strategin ut att lyckas