
Hur svårt kan det vara? BMW har redan byggt M5 Touring (E61) med V10-motor och det vi nu skrivit upp på önskelistan är samma recept, men baserat på nya BMW M3.
Datorillustrationen ovan kommer från ”Theophilus Chin” och visar hur BMW M3 skulle kunna se ut i kombiutförande. Vi har ju nyligen sett hur snabb BMW M4 GTS är runt Nürburgring och en M3 GTS Touring vore ju inte heller helt fel.
Kan vi då hoppas på en M3 Touring? Troligen inte, så sent som i somras sa produktchefen för BMW M-bilarna – Carsten Pries – i en intervju med holländska Autovisie att vi inte ska förvänta oss en M3 Touring. En sådan bil hade säkert sålts i respektabla siffror i Europa, sa Carsten Pries, men varit helt död på andra marknader. En M3 Touring skulle till exempel inte sälja speciellt bra i USA, vilket i praktiken blir ett ”locket på” för modellen.
Minnesgoda läsare kommer nog ihåg att nätet surrade av rykten i somras kring en kommande BMW M3 Touring inför höstens Frankfurtsalong. Tidningen Avto Magazin i Slovenien sade sig ha helt säkra uppgifter på en M3 Touring men tyvärr blev det inte så.
BMW har faktiskt byggt en M3 Touring men det blev bara en prototyp, baserad på fjärde generationen 3-serie – alltså en E46 (1998–2005). Bilen finns kvar i BMW:s ägo och du kan läsa mer om den och andra bortglömda modeller genom att klicka på länken ”Lista: Här är BMW-modellerna du inte visste fanns”.
Ska vi vara helt sanningsenliga så blev BMW M5 Touring ingen försäljningssuccé. Det byggdes och såldes inte mindre än 20.548 BMW M5 E61 men när produktionen upphörde på sommaren 2010 visade det sig att endast 1.025 av dessa var Touring. Att leta upp en välbevarad M5 Touring och gömma den någonstans är alltså en framtida investering. Samlarbil, utan tvekan.
Tittar vi riktigt noga på M5-försäljningen hamnade nästan hälften, 8.800 bilar, i USA. Med tanke på detta så är Carsten Pries prognos inte så svår att förstå. M-modellerna måste byggas med USA som huvudmål. Och där säljer suvmodeller som X5 M och X6 M mycket bättre.

