Hoppa till innehåll

Audi och BMW skapar helt nytt oled-ljus

Chansen är stor att du både hemma och i bilen snart har oled-ljus runt dig. Organisk ljus-emitterande diod, oled, är en helt ny teknik som ger fantastiska möjligheter vilket dramatiskt förändrar både belysning och skärmupplevelse. Vem blir först ut på marknaden, BMW eller Audi – eller någon annan?

Ljustekniken till bilar utvecklas ständigt och ni som varit med ett tag minns hur mycket hype det var kring xenonlamporna när de kom i början av 90-talet. Premiumtillverkare som Audi och BMW såg snabbt chansen att designa ett speciellt ljus med hjälp av xenonlamporna.

För drygt tio år sedan började lysdioderna dyka upp hos bilarna och helt nyligen såg vi de första exemplen på laserlampor hos Audi och BMW.

Men nu är det dags att lära sig ett nytt namn för ljuskällor på bilar: ”OLED”, eller oled som vi valt att skriva förkortningen. Organisk ljus-emitterande diod (oled) är en teknik vi ser komma på allt fler bildskärmar, mobiler och tv-apparater.

Som väntat är det Audi och BMW som först hoppat på tåget med oled-tekniken. I filmen ovan har BMW tagit chansen att visa hur designen på baklampor till M4:an kan göras ”tredimensionell” och ljuset ser ut att sväva inuti armaturen.

Interiört finns det fördelar med oled-tekniken då ljuset kan stråla från ett stort område, då uppfattas ljuset som mjukare. Takbelysningen skulle till exempel med fördel göras med stora, tunna oled-plattor.

Möjligheten att bygga väldigt tunna skikt av belysning är något som man gillar inom bilindustrin. Bakljus kan göras extremt platta, BMW hävdar att tjockleken bara är 1,4 millimeter. Det är väldigt mycket mindre jämfört med konventionella glödlampor och lysdioder somär punktformade och behöver en viss spridningsvinkel, och ett visst djup, för att sprida ljuset rätt. Därmed kan bagagerumsvolymen ökas med oled-teknik. Eftersom oled-lampor är så platta kan de göras större, utan att inkräkta på utrymmet i övrigt.

Inledningsvis var oled-tekniken inte så energisnål men numera är man i nivå med lysdioder. Eftersom oled-ljuset inte skapas i en liten ljuspunkt (utan i många små ljuspunkter) har man inte samma problem med värme som på LED- och laserlampor kan kräva speciella åtgärder i form av kylelement och fläktar.

Audi och BMW skapar helt nytt oled-ljus
Audi, Philips Automotive Lighting, Merck samt universitetet i Köln genomförde ett gemensamt forskningsprojekt kallat ”OLED 3D”. De tillverkade bakljus till en Audi TT där ljusytorna verkligen formar sig i alla tre dimensionerna. Från konceptbil till serieproduktion behöver inte steget vara så långt, men kanske hinner BMW före? KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Livslängd har varit ett område där det rått tveksamhet, oled har en tendens att tappa i ljusstyrka med stigande ålder. Men både Osram och Philips rapporterar framgångar på det här området.

Eftermarknaden har också fått upp ögonen för oled-lampor och Osram blev först ut med en sådan produkt. ”Osram OLED Reading Light” är platt skärm med steglöst justerbar ljusstyrka och inbyggt batteri som laddas via 5V USB-uttag. Fungerar utmärkt i bilen men kan förstås användas på många andra ställen. Räkna med att vi snart får se fler exempel på arbetslampor, skrivbordsbelysning och liknande med oled-teknik.

Förutom att användas som ljuskälla kan vi snart få se fler exempel på oled-skärmar i bilars infotainmentsystem. På skärmar (och tv-apparater också) har oled-tekniken fördelen att de individuella ljuspunkterna kan släckas helt vilket ger en svärta, kontrast och ljusstyrka som tidigare inte varit möjligt. Det är speciellt bra i en bil där det omgivande ljuset kan variera kraftigt från solsken till becksvart.

En oled-skärm kan också böjas, vilket passar speciellt bra i bilar. Ytterligare en fördel är att oled-skärmar kan tillverkas extremt tunna, bara några millimeter tjocka och i princip ”tapetseras” ovanpå befintliga ytor. En av de första modellerna med bakljus som har oled-teknik kan bli nästa generation BMW 7-serie, men precis som med laserstrålkastarna vill nog Audi ha ett ord med i laget också.

All ny teknik kostar extra men med massproduktion och förfinade metoder lär oled-tekniken sjunka i pris. Men vi vet ju redan nu att xenonljus, trasiga led-lampor och skadade bildskärmar i bilar är långt ifrån gratis att reparera. Som bilägare kan man bli fundersam över det rimliga i att byta en liten display i bilstereon till samma pris som en 52-tums LED-tv kostar. Teknisk utveckling är inte enbart av godo, alltid.

 

Missa inte denna läsning:

BMW visar M4 med laserstrålkastare – vad tycks?

 

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.