BMW:s nya modell Speedtop visar att exklusivitet fortfarande säljer.
Den handbyggda lyxkombi-modellen Speedtop, som debuterade på Villa d’Este tidigare i år, sålde slut direkt efter premiären, trots ett riktpris på runt 5 miljoner kronor, enligt BMW Blog.
Totalt byggdes bara 70 exemplar av den nya modellen, som baseras på BMW M8, men har försetts med en unik kaross i ”shooting brake”-stil.
Resultatet är en slående kombination av sportbilens elegans och kombins praktiska användning: ett segment där BMW hittills varit frånvarande.
Strategi som lockar världens rikaste
Speedtop följer i spåren av förra årets Skytop, en exklusiv taklös version av 8-serien som också sålde slut direkt.
Båda modellerna bygger på samma affärsfilosofi: begränsad upplaga, individuellt tillverkad och utan kompromisser.
BMW:s vd Oliver Zipse beskrev modellen som prissatt på en nivå bolaget aldrig tidigare nått under företagets halvårsrapport för 2025.

Enligt BMW Blog landade slutpriset på cirka 500 000 euro, motsvarande strax över 5,8 miljoner kronor med dagens växelkurs.
Men det är inte bara ett PR-jippo med kolfiberdetaljer.
Det rör sig om fordon som utvecklas separat, med egna komponenter, tillverkade av ett litet, dedikerat team av experter.
När hantverk och äkta exklusivitet möts uppstår en efterfrågan som få konkurrenter kan matcha.
Rekordförsäljning för BMW M
Nyheten kommer samtidigt som BMW M rapporterar sitt bästa halvårsresultat någonsin.
Mellan januari och juni levererades närmare 106 000 bilar, vilket inkluderar både fulla M-modeller och M-Performance-modeller.
Det är en ökning med 6,5 procent jämfört med året innan, trots att bilmarknaden globalt präglas av kostnadsökningar och geopolitiska utmaningar.
Det innebär att de mest extrema lyxmodellerna inte bara säljer, de drar upp hela varumärkets attraktivitet, även för mer tillgängliga prestandamodeller.
BMW har ännu inte kommunicerat om Speedtop kommer följas upp av ytterligare handbyggda specialmodeller – men mycket tyder på att denna formel är här för att stanna.