Hoppa till innehåll

BMW Z4 i mer körglatt utförande

För att göra Z4 ännu körgladare har BMW kommit med ett paket kallat Pure Impulse. Bland annat har den sex cylindrar och manuell låda. Hur sugen blir du?

När testalget för ett antal år sedan, då BMW Z4 lanserades, körde den i test var vi inte överförtjusta. Kan denna körglädjes-variant råda bot på det?

Effekten ligger på 340 hästkrafter och vridmomentet är 500 Nm. Vilket är precis samma som i den Z4 M50i vi känner till sedan tidigare.

Det som sticker ut är växelspaken. Den går till en sexväxlad manuell låda. Att para den raka sexan med manuell låda är Pure Impulse ensam om bland BMW:s M Performance-bilar. Tidigare har man behövt köpa en fullfjädrad M-bil för att få den kombon.

Noll till 100 km/h gör Pure Impulse-versionen på 4,6 sekunder – 0,1 sekunder långsammare än med automatlåda.

Chassit är omarbetat med förstärkt fäste för den främre krängningshämmaren och skräddarsydda hjälpfjädrar både på fram- och bakaxeln.

Finjusterad mjukvara till antisladdsystemet, styrningen, differentialen och de adaptiva dämparna är även det nyheter som ska ge en ännu mer förarfokuserad körupplevelse.

Bilen kommer med två nya färgval . Det är Frozen Deep Green Metallic som gäller för europa och Sanremo Green metallic för staterna. Z4:ans vanliga lackalternativ finns att tillgå om man vill.

Dessutom är designen något omarbetad med bland annat nya fälgar (19-tum fram och 20 i bak) som även går att få till M40i med automat. Exteriört hittar man också utökade detaljer i ”M high-glass Shadowline-trim” och sidospelgar i svart högglans.

Interiören har även den vissa exklusiva nyheter, bland annat konjaksbrunt vernascaläder med svarta konturer på sömmarna.

Priset är 726 000 kronor för den vanliga M40i. Pure Impulse-paketet kostar 73 800 kronor.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.