Hoppa till innehåll

BMW:s nya kortfilm prisbelönad

Den senaste i raden av BMW:s uppmärksammade kortfilmer, signerad Hollywood-regissören John Woo, har fått pris som bästa action-kortfilm vid Los Angeles internationella filmfestival. Med succéer som Mission Impossible II, Face/Off och nu senast Windtalker har John Woo gjort sig ett namn som en av de riktigt stora regissörerna av actionfilmer. Och i The Hostage frångår […]

Den senaste i raden av BMW:s uppmärksammade kortfilmer, signerad Hollywood-regissören John Woo, har fått pris som bästa action-kortfilm vid Los Angeles internationella filmfestival.

Med succéer som Mission Impossible II, Face/Off och nu senast Windtalker har John Woo gjort sig ett namn som en av de riktigt stora regissörerna av actionfilmer. Och i The Hostage frångår han inte sin vinnande formel. I den actionspäckade thrillern ska huvudrollskaraktären, spelad av Clive Owen, leverera en lösensumma för att få loss en framgångsrik företagsledare (Kathryn Morris) som kidnappats. Överlämnandet går snett och plötsligt inleds en sekundjakt på liv och död och slutet är minst sagt överraskande.
The Hostage är den första filmen i en serie om tre. Senare i höst släpps de andra två med skådespelare som bland annat Ray Liotta och Gary Oldman i olika roller. I den avslutande filmen, som släpps den 21 november på www.bmwfilms.com, medverkar dessutom svärmorsmardrömmen Marilyn Manson och soulkungen James Brown.
Huvudrollen i samtliga filmer innehas av den brittiska skådespelaren Clive Owen som för den svenska publiken bland annat är känd för sina insatser i nyligen släppta Gosford Park och den brittiska tv-serien Tanner som visats på SVT.
Filmerna har fått mycket uppmärksamhet i filmvärlden. Filmsviten som går under namnet The Hire har hittills setts av fler än 14 miljoner människor. En viktig anledning till framgångarna är utan tvekan att samtliga gjorts av välkända regissörer och skådespelare. Inte minst filmerna av Ang Lee och Guy Ritchie, där bland annat äkta hälften Madonna medverkade, har väckt mycket uppmärksamhet.
– Trots att dessa filmer inte kan betraktas som reklamfilmer i traditionell mening, bedömer vi dem som mycket viktiga för att öka kännedomen om vårt varumärke, säger Nils Simonsson, informationschef för BMW Group i Sverige. Genomslaget i den första filmsviten var enorm, fastän den enda distributionen var över internet.

Länk till filmen är även tillgänglig även via www.bmw.se

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.