Bob är namnet på Volvos senaste krockdocka och han ska hjälpa Volvo att förbättra fotgängarskyddet. Volvo arbetar med att öka den aktiva säkerheten genom att bilarna bromsa automatiskt för fotgängare.
En helt vanlig dag på jobbet för Bob och hans son Bob Jr.
Biltillverkarna lägger allt mer vikt vid att förbättra skyddet för fotgängare. Volvo arbetar just nu på att vidareutveckla de aktiva säkerhetssystemen, som automatiskt kan bromsa bilen inför en stundande olycka, till att även reagera på fotgängare.
Till sin hjälp i utvecklingsarbetet kommer Volvo att använda Bob som är deras nya medarbetare. Bob kommer dock aldrig att få åka inne i bilarna, utan hans otacksamma jobb är att hoppa fram bakom bilar och gatuhörn med målet att bli påkörd.
Volvo arbetar nära tillsammans med Autoliv som tidigare i sommar presenterade ett nytt säkerhetssystem som de tror ska minska fotgängarolyckorna med 15 procent och dödligheten i dessa olyckor med 40 procent.
Autoliv jobbar med en infrarödkamera som känner av om det är personer framförbilen. Tekniken med infrarödkamera fungerar i dagsljus så väl som i mörker.
Systemet arbetar med en infraröd kamera som känner av ifall det finns personer framför bilen. Systemet skickar en varning som ger föraren ungefär fyra sekunder att reagera när fotgängaren är i eller är på väg in i riskzonen för en sammanstötning.
Om inte föraren reagerar kan systemet bromsa själv om det märker att en olycka är på väg att ske. Den automatiska inbromsningen minskar även skaderisken i de fall där föraren bromsar eftersom det ser till att farten minskar så mycket som möjligt innan sammanstötningen.
Om alla bilar var utrustade med system som automatiskt bromsade fordonet för att undvika att köra på fotgängare, kunde ungefär 40% av de tusentals fotgängare som förolyckas i trafiken varje år räddas och de allvarliga skadorna reduceras med 27%. Detta enligt en studie som Autoliv genomfört.
Autoliv tillägger dock att vissa restriktioner kommer att begränsa effektiviteten i verkliga livet, men resultaten belyser ändå den stora potential som finns att reducera antalet skadade och dödade fotgängare i trafiken med hjälp utav ett automatiskt bromssystem
Förutom Bob, som är en krockdocka av manlig medellängd finns även en krockdocka i barnformat kallad Bob Junior. Senare blir familjen komplett med en kvinnlig version av Bob. Alla tre ska användas för att utveckla säkerhetssystemen till att även uppfatta fotgängare.