Hoppa till innehåll

Bråk hos McLaren: Norris vägrade följa stallorder!

McLarens dubbelseger i Ungerns GP kantades av kontroverser. Trots uppmaningar vägrade Lando Norris släppa sin plats till Oscar Piastri.

McLaren hade en tämligen enkel uppgift inför Ungerns GP efter att ha kvalat in på första och andra plats. Det gällde att försvara mot Max Verstappen ner till första kurvan och efter det ta kommandot över loppet. Men det som publiken fick bevittna var istället en konflikt mellan förarna och teamet, där Oscar Piastri tog sin första seger under speciella omständigheter.

En racerförare håller upp priset efter att ha vunnit Formel 1-världsmästerskapet. (AI text)
Oscar Piastri firade sin första seger, men under kontroversiella omständigheter. Foto: Getty Images / Dean Mouhtaropoulos

McLaren satte sig i en obekväm position genom att låta Lando Norris gå i depå före Piastri, som låg i ledning efter starten. Normalt sett har den ledande föraren prioritet när det gäller depåstopp, men denna gång satte de Lando först för att försvara sig mot Red Bull och Mercedes bakom.

När depåstoppen var gjorda stod McLaren inför ett problem. Tack vare Norris undercut låg han nu framför Piastri, vilket resulterade i stallorder som britten vägrade följa. Efter flera varv av ordväxling mellan stallet och Norris gav han till slut upp med två varv kvar av tävlingen.

– Jag gav inte upp vinsten i loppet. Jag förlorade loppet redan vid starten. Jag gick in i depån först och naturligtvis kommer man alltid att undercutta då. Så teamet gav mig den här positionen och jag gav tillbaka den, sa Lando efter tävlingen.

Norris var säker på att han skulle ge tillbaka platsen, men depåmuren verkade orolig baserat på de meddelanden som hördes i sändningen. Trots flera påminnelser från teamet valde britten att inte ge en bekräftelse, vilket skapade viss osäkerhet om han verkligen skulle göra det under loppets gång.

– Jag tänkte vänta till sista varvet, sista kurvan. Men sedan sa de att om det plötsligt skulle bli en säkerhetsbil, och jag inte kunde släppa förbi Oscar, så skulle det ha fått mig att se ut som en idiot, sa Lando.

En skara människor samlades runt en bil. (AI text)
Andrea Stella, stallchef för McLaren, förklarade strategin och kommunikationen med förarna efter loppet. Foto: Getty Images / Kym Illman

Andrea Stella, McLarens stallchef, försvarade bråket över radion efter tävlingen.

– Jag vet att när man har en racerförare, och man hanterar en racerförare, måste man ibland kommunicera med alla sidor som finns inom föraren, förklarade Stella.

– Men jag känner Lando tillräckligt väl för att veta att vi har både en tävlingsförare och en lagspelare i honom.

Stella betonade att förare alltid hoppas på en chans att vinna, men att teamet måste prioritera den övergripande strategin och värderingarna.

– Vi var mycket tydliga redan före loppet. Så det är en situation som jag tycker visar vad det innebär att vara en del av McLaren Formel 1-teamet, sade han.

Red Bull Racing Teams chef står framför ett byggnad. (AI text)
Christian Horner kommenterade McLarens strategi under loppet. Foto: Getty Images / Kym Illman

Christian Horner, Red Bulls stallchef, kommenterade också situationen och jämförde den med hur liknande konflikter hanterats i hans team.

– De gjorde livet onödigt komplicerat för sig själva idag. De var i en ganska bekväm situation men valde att ta in Norris två varv tidigt, Sa Horner.

– Vanligtvis är praxis att ta in ledaren först, och sedan fick de mycket arbete att göra för att återställa det i slutet av loppet. Men det är deras problem, men de behövde inte skapa den situationen.

McLaren trodde att Norris så småningom skulle ge efter och känner att de agerade i rättvisans intresse genom att instruera honom att göra det. Både föraren och teamet insisterar på att de alltid hade kontroll. De upprepade, nästan vädjande radiomeddelandena visar dock att det var mer spänt än så.

Om det slutar med att det blir så jämnt mellan nu och slutet av säsongen att 7 poäng kan avgöra, så kommer Norris nästan säkert att tjäna mer på att ha Piastri och sitt team helt på sin sida än vad han förlorat idag. Särskilt eftersom de två förarna kan vara så jämnt matchade.

Läs mer om F1:

Kris i Red Bull: Verstappen kritiserar teamet

Toyota på väg tillbaka till Formel 1 efter 15 års uppehåll

Okände Red Bull-backade svensken briljerar i Formel 3

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.