Modellen, som än så länge är relativt ovanlig på svenska vägar, heter Fuso eCanter där Fuso är ett bolag som ingår i Daimler Trucks.
– Fuso eCanter på 7,5–8,5 ton är mycket intressant för oss, säger Catherine Löfqvist, hållbarhetschef på Bring.
– Den fyller ett glapp mellan eldrivna B-kortsbilar och fullstora lastbilar i stadstrafik. Det gör att vi kan utöka vår eldrivna flotta för större gods i stadsmiljöer med en vettig nivå på investeringar.
I och med sitt relativt kompakta omfång är Fuso eCanter en ypperlig lastbil för åkerier och transportföretag som vill utvärdera eldrift.
Läs även: Eldrivna lastbilen Volta Zero testas i Örebro av Bring
– Efter aktuell klimatpremie kostar den i runda tal 1,5 miljoner [kronor] med skåp och lift – beroende på utrustning och påbyggare, förklarar Philip Flygare på Fuso Sverige.
– Skatten är under 1000 kronor om året och service kostar mindre än hälften av vad det gör på en motsvarande dieselbil.
Batteriet på upp till 124 kWh laddas fullt på sex timmar via en 22 kW-laddbox, alternativt från 10–80 procent på 45 minuter via en 70 kW-DC-laddare.
Och den angivna räckvidden? Upp till 200 WLTP-kilometer.
– En lastbil i citytrafik spenderar ju mer tid med att lasta och lossa än att köra och då drar den ju ingen energi alls. De kommer alltid hem med gott om batteri kvar, avrundar Catherine Löfqvist.