Den borgerliga regeringens första budgetproposition lämnades till riksdagen i dag. Bland de förslag som berör bilismen, finns ett som betyder att trafikförsäkringspremien höjs – i vissa fall mycket kraftigt.
Ett av budgetproppens förslag som diskuterats i förväg är att regeringen vill lägga hela kostnaden för trafikförsäkringen på försäkringsbolagen. Hittills har staten stått för två tredjedelar av kostnaderna vid utbetalning från trafikförsäkringen, och försäkringsbolaget en tredjedel.
Om förslaget går igenom, betyder det att trafikförsäkringspremierna höjs – i vissa mycket kraftigt.
– Vi tror det blir ungefär en fördubbling, säger Ulf Bäckman, informationschef på If, till sajten dinapengar.se.
Tidigare har moderaterna sagt att man räknar med en höjning som blir i genomsnitt en tusenlapp per år, men det tror inte Motormännen på.
-Det kan bli tre gånger så dyrt, säger Motormännens vd Maria Spetz i ett uttalande och hänvisar till att försäkringsbolagens premier bygger på samma riskanalyser som ligger till grund för de andra delarna i bilförsäkringen. Därmed kan vissa kategorier av trafikanter drabbas extra hårt -till exempel yngre män i storstäder eller ägare av tunga motorcyklar.
Tanken bakom lagändringen är att bilisterna själva ska bära sina kostnader för skador i trafiken – bland annat sjukersättninar som betalas ut vid trafikskador. Hittills har även medborgare som inte äger något motorfordon varit med och betalat via skattsedeln.
Ulf Bäckman på If ser det också som en fördel att försäkringstagarna bara behöver hålla kontakt med en part i fortsättningen. I dag måste skadefall och ersättningsfrågor diskuteras med både försäkringsbolaget och Försäkringskassan.
Men kritikerna menar att bilisterna redan betalar så mycket skatt på bensin och diesel -närmare 80 miljarder kronor per år – att man nu i praktiken får betala ytterligare en gång för sin trafikförsäkring. Av bränsleskatten går cirka 15 miljarder tillbaka till bilismen i form av nya vägar och vägunderhåll medan resten går in i den allmänna statskassan.
– Regeringen vill se ökad tillväxt och att fler får jobb, men det här ger motsatt effekt, säger Maria Spetz till aftonbladet.se.
I budgetförslaget framgår också att regeringen vill förlänga skattefriheten för koldioxidneutrala drivmedel under ytterligare fem år efter 2008, som var den tidigare gränsen. Det gäller bland annat etanolen som ingår i E85.
När det gäller skattesubventionen för miljöbilar som förmånsbilar via arbetsgivare, föreslås inga ändringar. Förmånsvärdet skrivs ner med 40 procent för hybridbilar och gasdrivna bilar och med 20 procent för bilar som drivs med etanol (E85) – i båda fallen jämfört med motsvarande bensindrivna bilmodell.
Ytterligare ett förslag som berör bilägarna är att avdragen för resor till och från jobbet ska försämras genom att det icke avdragsberättigade beloppet höjs.
– Det lär sänka motivationen för många arbetslösa att söka jobb, kommenterar Lennart Bengtsson i nätverket Bilfront.