Kinesiska BYD är världens största elbilstillverkare, känd för billiga volymmodeller.
Nu vill bolaget ändra sitt massmarknads-rykte och satsar på att bygga egna racing- och testbanor där kunder kan köra allt från vardagsmodeller till superelbilen Yangwang U9, enligt AutoNews.
Tidigare i augusti öppnade BYD sin första anläggning i Zhengzhou i centrala Kina, en stad med över tio miljoner invånare.
För cirka 900 kronor får besökare en timmes upplevelse med provkörning av BYD:s elbilar samt åktur i den över två miljoner kronor dyra U9.
Läs också: 3 000 hästkrafter i BYD:s nya elmonster – ska slå Rimac Nevera
Gymkhana, älgtest och sanddyner
Anläggningen innehåller en 550 meter lång raksträcka, slalombanor och älgtest.
Dessutom finns en 30 meter hög sanddyn byggd av 6 000 ton sand och ett vattendrag för att visa fram fyrhjulsdrift och vattentålighet.
Med en investering på runt 7,9 miljarder kronor planerar BYD fler banor i bland annat Hefei och Shaoxing.
Satsningen liknar delvis det BMW och Porsche erbjuder sina kunder, men skalan är större – och riktad mot både vardags- och lyxbilar.

Svensk och europeisk kontext
BYD har på kort tid börjat sälja fler modeller i Sverige och Europa.
Genom racingbanorna vill bolaget bygga ett nytt varumärkesvärde och konkurrera med europeiska premiumtillverkare.
Det är en direkt utmaning mot etablerade märken som Volvo, BMW och Mercedes, som länge dominerat den svenska tjänstebilsmarknaden.

Nästa steg: lyx eller sport
Analytiker menar att BYD nu måste ta ett steg uppåt: antingen superlyx som Rolls-Royce eller supersport som Ferrari.
Racingbanorna kan bli en genväg för att bygga just den känslan – och för att vinna nya kunder i Europa.
Läs också: PROV: BYD Sealion 7 – inte ens dålig asfalt förstör den goa känslan