Hoppa till innehåll

Cadillac ATS siktar in sig på 3-serien

Helt nya Cadillac ATS är utvecklad på Nürburgring, viktbantad till samma nivå som BMW 3-serie och försedd med en 274 hk stark turbofyra på 2,0 liter – bland annat. Cadillac ATS är alltså ett seriöst försök att klå européerna på hemmaplan – hur väl lyckas jänkarna?

Cadillac ATS siktar in sig på 3-serien
General Motors chef för Nordamerika, Mark Reuss, var en av ”höjdarna” som presenterade nya Cadillac ATS – den helt nya modellen som ska ta upp kampen med 3-serien och A4.

Man kan ha många
åsikter om BMW:s 3-serie
men i ekonomiska termer finns det ett faktum som inte
går att snacka bort: 3-serien är världens mest sålda mellanklassare. Väldigt
många bilköpare gillar BMW 3-serien. Ska du lyckas kommersiellt är det alltså
ingen dum idé att sikta in sig på 3-serien – och det är precis vad Cadillac ATS
gör.

Cadillac ATS är
något så ovanligt som en helt ny bilmodell, utvecklad av GM på den
bakhjulsdrivna Alpha-plattformen. Historiskt går det att härleda
Alpha-plattformen tillbaka till Holden i Australien för fem-sex år sedan men
som vanligt har GM blandat komponenter från flera håll.

Plattformen Alpha är en
stark lättviktskonstruktion med låg tyngdpunkt, jämn viktfördelning och den kan
använda raka fyror, V6:or och även V8:or. Fyrhjulsdrift finns med i bygglådan –
om så önskas – och det är väl inte osannolikt att Cadillac ATS får detta
tillval längre fram.

Cadillac ATS är
första bilmodellen
på GM:s nya Alpha-plattform men räkna med att nästa
generation Cadillac CTS får samma grund, liksom även nästa generation Chevrolet
Camaro. Att Cadillac menar allvar med Alpha visar bland annat att utvecklingen skett på Nürburgring, där Cadillac ATS testats (klicka på länken för att läsa mer och se filmer).

Cadillac ATS siktar in sig på 3-serien
Cadillacs skarphuggna drag känner vi igen och släktbanden med till exempel CTS är tydliga. Men Cadillac ATS är alltså en helt ny plattform för GM som sannolikt även används till nästa generation Camaro.

Basmodellen av
Cadillac ATS får en 2,5-liters bensinfyra
på 203 hästar, främst inriktad för de
som vill ha låg bränsleförbrukning. Turboalternativet på 2,0 liter pumpar ur
sig inte mindre än 274 hk och det är en helt ny GM-fyra som ger 353 Nm som mest.
Längst upp i näringskedjan hittar vi Cadillacs välbekanta 3,6-liters V6:a som
ger 322 hk och 362 Nm. Transmissionerna är antingen sexväxlad manuell låda
eller sexstegad automat.

När det gäller
yttermåtten ligger Cadillac ATS väldigt nära BMW 3-serien. Hjulbasen är
utsträckt till 2.775 millimeter, överhängen korta och totallängden är 464
centimeter. Vikten anges till 1.542 kilo (vi utgår från att GM då anger en
fyrcylindrig ATS), vilket om skulle jämföra motsvarar en BMW 335i ganska
precis.

De som vill
fördjupa sig i alla tekniska detaljer
kring bilen kan läsa Cadillacs
pressrelease om ATS
genom att klicka på länken och få hem pressmeddelandet som
pdf-dokument.

Cadillac ATS siktar in sig på 3-serien
Cadillac ATS blir först ut med CUE, som står för ”Cadillac User Experience”. Men tekniken lär sippra ner till övriga GM-modeller också. Skärmen är tryckkänslig på samma sätt som till exempel iPhone.

Som vi berättat
förut
– med videofilmer – får Cadillac ATS det nya CUE-systemet, ett
”infotainmentsystem”
. CUE står för ”Cadillac User Experience” och det är ett
kraftfullt datorsystem som i grunden bygger på Linux. Systemet består av två
skärmar och för första gången i en bil är skärmen kapacitiv, precis som i de
flesta smarta mobiltelefoner. Det innebär att den tryckkänsliga skärmen klarar
av både svepande fingerrörelser och gester som utförs med flera fingrar
samtidigt, som på en iPhone till exempel.

Mer om Cadillacs
nya CUE-system
kan ni läsa genom att klicka på länken.

Leveranserna av
Cadillac ATS väntas starta i sommar, i USA. För en lyckad lansering i Europa
lär det krävas bra dieselalternativ också, och GM har bekräftat i Detroit att
ett sådant kommer. Men några detaljer har vi inte fått ännu – heller inte några
priser för Cadillac ATS.

Fyrdörrars
Cadillac ATS sedanmodell
lär följas av en kombi, en tvådörrars coupé och kanske
även en convertible. Och känner vi Cadillac rätt kommer det också en ATS-V, det
vill säga en effektstark prestandamodell. Kanske en blivande ”M3-killer”, eller
vad tror ni?

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.