Hoppa till innehåll

Cadillac historiskt inför Le Mans: ”Vi bygger för det här loppet”

Cadillac låste första startled efter en dramatisk hyperpole – nu väntar guldjakten. Vi snackade med fransmannen Norman Nato om vad Le Mans betyder för honom.

Norman Nato, Will Stevens och Alex Lynn startar från pole i 2025 års Le Mans 24-timmars efter en sen fullträff i kvalet. Lynn satte tiden i nummer 12-bilen från Jota/Cadillac, vilket innebär märkets första pole position i Le Mans-historien.

De båda Cadillac-bilarna tog över förstaledet från Penske-Porsche i de sista minuterna av torsdagens hyperpole. Med 1:23.166 slog Lynn teamets systerbil nummer 38, körd av Earl Bamber, och säkrade därmed en dubbelseger för General Motors.

– Le Mans är det stora målet för hela projektet, säger Nato till auto motor & sport, i en tidigare intervju under försäsongen.

– Det här är anledningen till att vi bygger upp teamet, strukturen och samarbetet med Cadillac.

Långsiktig satsning

Efter flera år i LMP2 och en säsong i Porsche Hypercar beskriver Nato sin flytt till Cadillac som ett avgörande steg i karriären.

– Att gå till ett fabriksteam med Cadillac är ett lyft både för mig och för Jota. Vi har alla resurser nu. Men vi är fortfarande ett nytt team och måste bygga upp allt från grunden.

Inför årets säsong utökades satsningen till två bilar i WEC, vilket har gjort teamet mer konkurrenskraftigt, men också mer komplext att samordna.

– Vi kan inte förvänta oss att vara på topp direkt. Det kommer att krävas några misstag längs vägen, men vi siktar fullt ut på Le Mans. Det är där vi vill leverera.

”Bilen är en njutning att köra”

Skillnaden från Porsche är tydlig, enligt Nato. Inte bara i uppbyggnad utan i känsla.

– Ljudet från motorn är helt magiskt, riktigt amerikanskt. Det är en bil som verkligen är kul att köra.

Han lyfter också likheterna med Formel E, där han parallellt tävlar för Nissan.

– Vi jobbar mycket med mjukvara och justeringar på ratten i båda serierna. Erfarenheten från Formel E är guld värd när det kommer till energihantering och realtidsstrategi.

Respekt för utmanarna

Trots pole position menar Nato att favoritskapet fortfarande ligger hos andra.

– Ferrari, Toyota och Porsche har varit mest stabila. Men jag tror att vi har en chans att slåss, särskilt här. Vi är redo.

Med sju tidigare starter i Le Mans och flera pallplatser i bagaget har Nato gott om rutin från det ikoniska dygnet.

– Jag vet vad som funkar för mig. Det handlar inte bara om körningen – du måste återhämta dig, lita på teamet och ha disciplin mellan stinten.

Jules Bianchi nära hjärtat

När vi frågar om vilka ögonblick som präglat honom mest som förare, återkommer Nato ofta till sin barndomsvän Jules Bianchi.

– Han var min bästa vän. Jag bär JB17 på hjälmen varje lopp. Jag kommer aldrig att glömma honom, han är med mig på varje varv jag kör.

Start lördag 15 juni kl 16.00

Startfältet i hypercar-klassen är det starkaste hittills. Cadillac, Ferrari, Porsche, Toyota, BMW, Alpine och Peugeot finns alla med, men det är nummer 12 Cadillac som startar längst fram när flaggan faller.

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: James Moy Photography / Getty Images

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.