Hoppa till innehåll

Camaro Z28 officiellt bekräftad

GM:s utvecklingschef Karl Stracke bekräftar att det kommer en Z28-modell av Chevrolet Camaro med kompressormatad V8 från Cadillac CTS-V. Stracke berättar också att GM:s mål är att bygga Cadillac-modeller som presterar bättre än BMW. Chevrolet Camaro användes som pacecar i Indy 500 nyligen och den här specialmodellen kanske kan ge en föraning om hur den […]

GM:s utvecklingschef Karl Stracke bekräftar att det kommer en Z28-modell av Chevrolet Camaro med kompressormatad V8 från Cadillac CTS-V. Stracke berättar också att GM:s mål är att bygga Cadillac-modeller som presterar bättre än BMW.

Camaro Z28 officiellt bekräftad

Chevrolet Camaro användes som pacecar i Indy 500 nyligen och den här specialmodellen kanske kan ge en föraning om hur den kommande Z28 ser ut.

Sedan december förra året är Karl Stracke utsedd till vicepresident hos GM och ansvarig för "Global Vehicle Engineering", vilket innebär att han i allra högsta grad påverkar utformningen av framtida modeller.

Våra amerikanska kolleger på Motor Trend hade turen att få ett besök på sin redaktion av Karl Stracke, vilket går att läsa i detalj på den här länken. Motor Trend beskriver Stracke som en yngre version av Bob Lutz, fast med tysk accent. Raka frågor får raka svar och Karl Stracke bekräftar till exempel att det kommer en Z28-modell av Chevrolet Camaro med kompressormotor från Cadillac CTS-V, som i sin tur lånat denna drivlina från Corvette ZR1.

Med sin bakgrund som ingenjör är det inte så konstigt att Karl Stracke är fokuserad på att bygga bra bilar: "Vi måste vinna, inte nöja oss med komma i mitten av segmentet," säger Stracke till Motor Trend. Han tvekar heller inte att kritisera gamla beslut och berättar till exempel att ergonomiska misstag, som hos Camaro, inte kommer att upprepas. Och modeller som inte siktar mot toppen blir stoppade, Stracke pekar på Chevrolet Cobalt som ett exempel på en obegriplig bil som kunde klara sig hela vägen till produktion utan att någon ingrep.

Camaro Z28 officiellt bekräftad

Chevrolet Cobalt, en modell som enligt Karl Stracke aldrig borde lämna ritbordet men ändå kom i serieproduktion utan att någon GM-chef stoppade bilen.

Karl Stracke är inte heller rädd för att sticka ut hakan och berättar för Motor Trend att Cadillacs modeller ska bli lika bra eller bättre än motsvarande hos BMW. Siktet är inställt och dit ska man nå bland annat genom att reducera vikten på framtida modeller.

Sikta mot stjärnorna är ofta en bra strategi – men ni läsare får kolla in Motor Trends artikel och lämna era kommentarer i fältet nedan. Har Karl Stracke en chans att nå fram till sina mål hos GM – eller är han bara en dagdrömmare?

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.