Hoppa till innehåll

Centern vill sponsra elbilar med 50.000 kr

Centern vill stimulera omställningen till mer miljöskonsamma bilar genom att elbilar och bilar med lågt CO2-utsläpp får en statlig rabatt på 30.000-50.000 kronor. De har även förslag på hur förmånsbeskattningen på tjänstebilar bör se ut. Presskonferensen med miljöminister Andreas Carlgren finns att se på YouTube. Klicka på bilden för att länka till YouTube. Här på […]

Centern vill stimulera omställningen till mer miljöskonsamma bilar genom att elbilar och bilar med lågt CO2-utsläpp får en statlig rabatt på 30.000-50.000 kronor. De har även förslag på hur förmånsbeskattningen på tjänstebilar bör se ut.

Centern vill sponsra elbilar med 50.000 kr

Presskonferensen med miljöminister Andreas Carlgren finns att se på YouTube. Klicka på bilden för att länka till YouTube.

Här på auto motor & sport har vi sällat oss till den stora grupp av röster inom media och allmänhet som krävt klara besked från regeringen när det gäller framtidens förmånsbeskattning. Nuvarande regler, där till exempel biogasbilar får reducerad förmånsbeskattning med 40 procent, upphör i slutet av nästa år.

För de flesta är ett bilköp en stor affär som påverkar ekonomin i minst tre år, ofta längre period än så. Att då inte veta vad som väntar från och med 2012 gör budgetjobbet vid köksbordet till rena gissningsleken. Samma osäkerhet råder hos de företag som vill ge möjlighet till förmånsbil för sina anställda.

Hittills har det verkat på miljöminister Andreas Carlgren som att vi kan glömma alla rabatter på förmånsvärdet efter 2011. Men i en debattartikel i Dagens Nyheter har han partikollegan Maud Olofsson redovisat en ny inställning (hoppa direkt till DN Debatt genom att klicka på denna länk). Nöjt konstaterar de två centerpartisterna att Sverige är mitt uppe i en miljöbilsboom där försäljningen av etanol har ökat åttafaldigt under mandatperioden, samtidigt som biogasen ökat trefaldigt.

Denna positiva trend vill Centern ge fortsatt stöd och ökar även sin egen klimatambition till att uppnå en minskning av koldioxidutsläppen med 40 procent på tio år (jämfört med nivån 1990). Om 40 år ska Sverige inte ge några nettoutsläpp alls i atmosfären, om det blir som Centern vill.

Centern vill sponsra elbilar med 50.000 kr

Opel Ampera och systerbilen Chevrolet Volt är elbilar med ”räckviddsförlängare” i form av en förbränningsmotor som laddar batteripaketet vid behov. Daglig pendling bör dock klaras av på enbart eldrift, för de flesta.

För att nå målen ska mer pengar satsas på forskning. De nya elbilar och plugin-hybrider som är på väg in på marknaden vill Centern stimulera genom en "grön bilpremie" på 30.000-50.000 kronor – förutsatt att CO2-utsläppet är mindre än 50 g/km. Det är en nivå som även bör passa elbilar med så kallad "räckviddsförlängare", som till exempel Chevrolet Volt och Audi A1 e-tron. Elbilar blir relativt dyra när de introduceras men lär krypa ner i pris när de massproduceras, därför vill Centern stimulera marknadsintroduktionen de närmaste åren.

Stimulansen för miljöbilar i förmånsbeskattningen vill Centern också ha kvar, med samma siffror som nu, om Alliansen vinner valet i höst. Skattebefrielsen för biodrivmedel bör fortsätta även efter 2013 för att öka produktionen av biogas och användandet av biogasbilar.

Att slänga ut "fläskben" inför stundande val är inget nytt men vad tycker ni läsare om Centerns förslag? Fältet för kommentarer är öppet för era åsikter – hur skulle reglerna för miljöbilar och elbilar se ut för att bäst passa ert bilägande?

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.