Det amerikanska sättet att mäta bränsleförbrukning görs med två siffror för miles per gallon, mpg, vid stadskörning och landsväg. Pluginhybriden Chevrolet Volt har nu fått sina officiella EPA-siffror och de är smått sensationella: 230 mpg vid stadskörning, vilket motsvarar 1,0 l/100 km!
GM bygger tio Volt i veckan och de används för fortsatta tester, fram till lanseringen i november 2010. Siffrorna är lovande – strax över 1,0 l/100 km vid stadskörning!
General Motors nya koncernchef Fritz Henderson hade svårt att dölja sin stora belåtenhet när han idag framförde en presskonferens som handlar om GM:s produktnyheter. Med rekonstruktionen bakom sig och ett hårt bantat företag gäller det nu att lansera nya, bränslesnåla modeller som kan attrahera de amerikanska nybilskunderna – som nu återigen börjat köpa bilar på allvar, lockade av skrotpremien.
Du kan läsa en provkörning av Volt i auto motor & sport nummer 17-2009, som ligger i kiosken från 11 augusti.
Presskonferensens huvudnummer var ämnet "230" och det ska i det här fallet stå för bränsleförbrukning, mätt i miles per gallon. 230 mpg blir omräknat till vårt system 1,023 l/100 km – en alltså smått osannolik siffra för en fyrsitsig personbil. Givetvis handlar det om Chevrolets kommande pluginhybridbil "Volt", som ska ha en aktionsradie på 16 svenska mil innan förbränningsmotorn sätter igång och laddar det 180 kilo tunga batteripaketet. Siffran för "highway" är inte klar ännu, men enligt Fritz Henderson hoppas man på att även den blir tresiffrig (alltså 100 mpg, eller bättre). 100 mpg motsvarar 2,35 l/100 km.
Jänkarna betecknar sin bränsleförbrukning i mpg och med två siffror, en för "city" (stadskörning) och den andra för "highway" (landsväg). Lite udda för oss, eftersom höga siffror är "bra" och dåliga siffror är de låga. Sättet som EPA ("The U.S. Environmental Protection Agency", motsvarande Naturvårdsverket) räknar fram förbrukningssiffrorna för en elbil är komplexa, men bygger på antagande hur mycket effekt som förbrukas och ett visst användande av förbränningsmotorn.
Den första förserieproducerade Chevrolet Volt rullade ut i trafik i juni. Som vi ser är den inte riktigt komplett ännu när det gäller de yttre detaljerna. KLICKA FÖR STÖRRE
Lanseringen av Chevrolet Volt är planerad till november 2010. Men det har redan läckt ut uppgifter från GM där man antyder att bilen förmodligen inte riktigt blir 100 procent klar. Viktigare ändå är att Volt sannolikt produceras i medvetet låga serier – av den enkla anledningen att GM förlorar pengar på varje Volt man säljer. General Motors får gå samma hårda väg som Toyota gjort med hybridbilen Prius, det vill säga förlora pengar på första generationen och förhoppningsvis vinna marknadsandelar.
Enligt Fritz Henderson har förserieproduktionen startat och man bygger nu tio Volt i veckan. Som en av de första tidningarna kan vi publicera en provkörning av tekniken i Volt och den artikeln finner du i vårt senaste nummer – 17/2009 – som ligger i kiosken från och med 11 augusti. Du som fnyser åt elbilar bör kanske tänka om, Volt gör 0 – 100 km/ på åtta sekunder och är hastighetsbegränsad till 160 km/h – annars skulle den passera 200 km/h utan problem!
