Samtidigt som Detroitsalongen öppnade för media meddelades vem som vunnit den åtråvärda titeln ”Årets Bil” i USA. Det blev Chevrolet Volt, i kamp med Hyundai Sonata och Nissan Leaf. Men vem vann titeln ”American Truck”?
Chevrolet Volt vann titeln ”The 2011 North American Car of the Year” och därmed infördes ett visst mått av gudomlig rättvisa då Nissan Leaf vann ”Årets Bil” i Europa.
Det verkar som om det ska vara en eldriven modell för att kunna vinna titeln "Årets Bil". I Europa var det Nissan Leaf som vann titeln och nyligen meddelades, direkt från mässgolvet i Detroit, att Chevrolet Volt tilldelats titeln "The 2011 North American Car of the Year".
Vinstmarginalen var ovanligt stor, Volt fick 233 poäng av 490 möjliga (10 poäng vardera per jurymedlem) mot tvåan Hyundai Sonatas 163 poäng. Nissan Leaf kom på tredje plats med endast 94 poäng.
Därmed har lanseringen av Chevrolet Volt blivit precis så lyckosam som en marknadsförare skulle kunna drömma om. Flera tunga tidningstitlar har utsett Volt till "Årets Bil" och berömt bilen, även om man också varit kritisk mot en del tveksamheter.
"Ett sådant här mottagande förser konsumenterna med trovärdiga expertomdömen," sa GM:s vd Dan Akerson. "Det är speciellt viktig för fordon som Volt med ny teknik. Med den här utmärkelsen kan bilköparna övertygas om att Volt verkligen är ett banbrytande fordon som levererar elbilens fördelar utan den tveksamhet som många har inför renodlade elbilars körsträcka."
Det blev amerikansk vinst även i den andra kategorin, eftersom jänkarna delar upp transporterna i personbilar och trucks (pickuper, suvar). Ford Explorer vann titeln "The 2011 North American Truck of the Year" (med 253 poäng) i konkurrens med Dodge Durango (99 poäng) och Jeep Grand Cherokee (138 poäng).