Med sitt dollargrin passar Chrysler 300C alldeles utmärkt för alla som tröttnat på tråkig design och vill ha mer ”bling-bling” i livet. Men hur är den att köpa begagnad?
Underskattad bil med extremt härlig dieselmotor, skriver Andreas Oscarsson, 3,0 CRD 2007. (Notera att denna begagnatanalys publicerades första gången i auto motor & sport nummer 9-2010.)
300C lanserades med buller och bång på New Yorks motorshow 2003. Den bygger på W210-generationen av Mercedes E-klass som lanserades 1995 och gick i graven 2002. En gammal konstruktion redan när Chryslern var ny alltså – men pålitlig.
Utseendet verkar vara det absolut främsta köpskälet hos ägarna, men det finns en hel del bakom fasaden också. Komfort, utrymmen och motorer är andra glädjeämnen.
Fantastisk långfärdsbil, men lite hög soppaförbrukning, skriver Per Mikaelsson, 5,7 Hemi V8 2006.
Allt är dock inte på topp. Många ägare klagar på totalekonomin och förbrukningen.
Dessutom har värdeminskningen på de större V8-modellerna varit brutal. Särskilt billigt blir det aldrig att åka 300C.
Med tanke på bilens storlek är bagageutrymmet snålt tilltaget. Kombin är inte mycket bättre med sin sluttande taklinje. Den läckra formen har helt klart fått gå före funktionen.
Ska det lastas görs det med fördel i E-klass – både Volvo och Chysler har trånga bagageutrymmen.
Men ägarna verkar gilla utrymmet i baksätet, ljudnivån och den härliga fjädringen – kanske är det därför 300C blivit lite av en taxifavorit för åkarna som tröttnat på S80?
En treliters diesel-V6:a från Mercedes hittade ned under huven 2005. Ägarna av dieselmodellen verkar inte vara lika missnöjda med förbrukningen som V8-ägarna. Emil Borgelin har en snittförbrukning på strax över en liter per mil med dieselmodellen men är ändå positiv: "Det är en ganska prisvärd tjänstebil".
Körglädjen verkar vara bättre i 300C än i konkurrenterna, i alla fall enligt ägarna. Betyget blir 84 procent!
Motormässigt är det jämnt mellan Mercedes och Chrysler, medan Volvo hamnar efter.
Förarmiljön är med sitt betyg på 80 procent inte dålig, men sämre än hos konkurrenterna. Plastiga material och dålig passform drar ned betyget, men det är bättre än på Chryslers äldre modeller.
Bilförsäljarna och verkstäderna får okej betyg – inte på topp men inte heller rekorddåligt. Bara hälften skulle vara märkestrogna vid nästa bilköp, men nästan alla ägare tycker de gjort ett bra köp!