Hoppa till innehåll

Chryslers reklamfilm en flopp?

Den senaste reklamfilmen från Chrysler med Clint Eastwood skulle bli minst lika bra som förra filmen med Eminem. Men enligt konsumentsajten Edmunds har responsen varit dålig och konkurrenterna lyckades mycket bättre.

Om det finns ett recept på en framgångsrik reklamkampanj hade Chryslers senaste Super Bowl-film alla ingredienser: ett tema som berör tittarna, snygga bilder och Clint Eastwood som väser fram orden ”It’s halftime in America”.

Men enligt analytikerna på sajten Edmunds.com ändrades inte tittarnas bild av Chrysler särskilt mycket. Inte en enda av koncernens bilar presenterades. Edmunds har mätt hur många som sökt information på sajten om respektive varumärke under Super Bowl-kvällen, och Chryslers modeller ökade med 13 procent.

Det är ingen vidare ökning jämfört med andra märken: Hyundai ökade med 134 procent när deras reklamfilm sändes och Acura ökade 110 procent. Fiat ökade med hela 2.388 procent efter att den kontroversiella Abarth-filmen sänts.

Chryslers dåliga siffror kan bero på att förra årets Imported from Detroit-film var så mycket bättre.

”Annonsen försökte fånga stämningen som gjorde förra årets film så bra, men USA:s ekonomiska läge just nu är annorlunda jämfört med förra året. Med hjälp av samma formel lyckades Chrysler inte framkalla samma känslomässiga respons”, säger Jeremy Anwyl, vice ordförande för Edmunds.

Samtidigt kritiseras filmen av vissa för att vara politisk och stödja Barack Obama. Framför allt den sista formuleringen har rört upp känslor: ”Det är halvtid Amerika, och andra halvlek ska precis börja” – en mening som många relaterar till den pågående presidentvalskampanjen.

En anledning till att Chryslers reklamfilm inte fått så många visningar på Youtube som väntat är att filmen togs bort från videosajten av misstag strax efter att den sänts i tv. Efter några timmar dök den upp igen. Den två minuter långa filmen har kostat 100 miljoner kronor att sända, exklusive produktionskostnader.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.