Citroën C3 Pluriel blev ingen succé, och nu stärks tidigare uppgifter om att efterträdaren blir en cabrioletversion av DS3 – modellen som är en stor försäljningsframgång. Premiär under 2011, kanske redan i Genève.
Cabrioletversionen av Citroën DS3 enligt vår illustratör Schulte. Den baseras tekniskt på Peugeot 207 CC, men får till skillnad från denna en konventionell sufflett.
Citroën försökte göra en coupé-cabriolet av småbilen C3 för sju år sedan, men valde en takteknik som inte tilltalade någon större publik. Försäljningen tog aldrig fart och i början av 2010 stoppades Pluriel-produktionen.
Den nya serien DS3, som är en sportigare och mer påkostad variant av C3, har däremot träffat publiken rätt, och en period 2010 hade Citroën svårt att bygga ikapp efterfrågan. Särskilt den tvåfärgade varianten blev bristvara, men efter en tid landade leveranstiderna runt normala sex veckor.
Sporrade av framgången för DS3 tog Citroën beslutet att kapa taket på DS3 och göra en cab som direkt konkurrerar med Mini Cooper Cabrio. Det handlar alltså om ett tygtak, till skillnad från kusinen Peugeot 207 CC som har fällbart plåttak.
Detta till trots baseras DS3 Cabrio till stor del på tekniken hos 207 CC. Och liksom Mini Cabrio är DS3 tvådörrars med fyra sittplatser. Man kan utgå från att cabben får ungefär samma motorutbud som halvkombin, bland annat den 1,6-liters bensinturbo på 120 alternativt 150 hästkrafter samt två dieslar på 90 respektive 110 hästar. Klart är enligt källans uppgifter till brittiska Autocar att den inte får samma toppmotor på 210 hästar som muskelversionen DS3 Racing.
DS# Racing är en tuff muskelversion som ska byggas i en begränsad upplaga på 2.000 bilar. Turbomotorn ger 207 hästar och 0-100 km/h går på 6,5 sekunder.
Halvkombin DS3 Racing är till viss del byggd i kolfiber och upplagan är begränsad till 2.000 exemplar. Priset i Sverige, som tilldelas 20 bilar, är satt till 299.900 kronor. Tyskland tilldelades 50 bilar och dessa såldes slut på en dag.
DS3 Cabrio är inte "helt officiellt" bekräftad, men enligt insideruppgifter ska den premiärvisas under 2011. Det kan betyda att den står på Genèvesalongen i mars, men premiären kan också begås i Frankfurt i höst.
Illustrationer: Schulte Design.