
När jag träffar Alexandre Malval har han ett fyradagars skäggstubb och en frisyr som får mig att tänka på windsurfing. Håret liksom bara väntar på en vindpuff.
Han ser inte ut som stereotypen av en fransk designer; då hade han haft små glasögon, minimalistiska kläder i svart, ett dyrt armbandsur utan siffror och kroppsspråket skulle ha varit återhållsamt men tydligt.
Alexandre Malval känns som vilken kille som helst. Inga konstigheter, charmig och trivsam – precis som Citroëns bilar kommer att vara framöver.
Citroëns ikonbil 2CV ska äntligen väckas till liv i moderna tappningar.
”Cactus visar vår nya inriktning. Det är slut med mer, mer och mer. Snabbare, snabbare, snabbare. Lyxigare, lyxigare, lyxigare. Nu är det enklare, lättare, avslappnat och mer lekfullt som gäller.”
Citroëns C-serie, där Cactus ingår, kommer att skilja sig tydligt från märkets DS-serie, som står för lyx och komfort, premium.
”Cactus är den första i en hel familj bilar som talar samma språk, men vi kommer inte som vissa andra tillverkare bygga bilar likt ”Ryska gummor” – samma design i olika storlekar.”
Cactus är 200 kilo lättare än C4 och man har förenklat så mycket som möjligt, exempelvis går fönstren i bakdörrarna inte att veva ner utan bara öppna i bakkant som på äldre bilar. Låg vikt, lågt pris och mycket personlighet, har varit ledstjärnan. Som 2CV.
2008 gjorde man den första så kallade kundkliniken, man lät vanligt folk från Frankrike, Storbritannien, Tyskland, Spanien och Italien tycka till. Och de gillade vad de såg.
”Det finns ingen annan bil i dagsläget som har så mjuka och fina karosskanter. Bilen utstrålar vänlighet, inte aggressivitet som så många andra bilar gör.”
Det första som slog mig när jag tittade in i Cactus var soffan fram – och den gjorde mig glad. Tänk att gunga fram längs franska små byvägar, lyssna på den lilla trecylindriga motorn på 82 hästar, sitta och mysa tätt intill sitt ressällskap och bara ha det bra.
”Det här är en avslappnad bil, vi har hämtat inspiration från nordisk möbeldesign, enkla rena linjer, fina material, renhet. Att sitta bredvid varandra är trevligt.”
Men enkelhet betyder inte att man har sparat in på moderna funktioner, det finns en enkel instrumentering framför föraren och givetvis navigation och multimedia i mitten. Stramt, låg vikt, och attraktivt. Citroëns bilar kommer inte att ha någon mittkonsol utan vara luftiga, men DS-bilarna kommer att ha mittkonsol som ger en ombonad lyxigare känsla.
Handskfacket är stort, rymmer två stora vattenflaskor, och på ovansidan finns skyddsknoppar som för mina tankar till en gammaldags resväska med glidskydd. För att få ett så stort handskfack som möjligt placerade man krockkudden i taket.
”Vi funderade på att ta bort instrumentbrädan och göra bilen extremt luftig framåt, men folk upplevde en viss osäkerhetskänsla. Däremot spelade vi högt med krockkuddens placering, hade det gått snett vid krocktestet hade bilen försenats ett år.”
Tankarna på att bilen ska vara något som gör livet enklare fortsätter på utsidan. Konceptbilens skyddkuddar på dörrarna lever krav i produktionsbilen.
”Det är samma typ av stötdämpande material som i sportskor, ett 20 millimeter tjockt luftkuddeskydd. Vi har också plastskydd runt hjulhusen och så vidare. Man ska inte vara orolig när man parkerar, bilen ska vara något som gör livet bättre, inget som begränsar.”
Det gemensamma designdraget för Citroëns bilar är strålkastarna fram, som likt C4 Picasso har dubbla strålkastare på höjden.
Cactus kommer till Sverige i juni och priserna startar på 139.900 kronor.