Hoppa till innehåll

Citroën Metropolis: Konkurrent till S-klass

UPPDATERAD MED FILM! Med Metropolis kastar sig Citroën in i ett segment som dominerats av S-klass, 7-serie och A8. En avancerad hybriddrivlina med V6-motor ska ge V8-nivå på prestanda, men ändå inte släppa ut mer än 70 g/km i CO2. Citroën är ännu så länge ganska hemlighetsfulla kring Metropolis och det finns endast några få […]

UPPDATERAD MED FILM! Med Metropolis kastar sig Citroën in i ett segment som dominerats av S-klass, 7-serie och A8. En avancerad hybriddrivlina med V6-motor ska ge V8-nivå på prestanda, men ändå inte släppa ut mer än 70 g/km i CO2.

Citroën Metropolis: Konkurrent till S-klass

Citroën är ännu så länge ganska hemlighetsfulla kring Metropolis och det finns endast några få illustrationer att titta på. Premiär blir det i Shanghai i början på maj.

Franska lyxlimousiner har vi inte sett på bra länge och när president Nicolas Sarkozy skulle tillträda sitt ämbete 2007 fick man damma av Peugeots konceptbil 607 Landaulet från år 2000. Att åka tysk bil (S-klass, A8 eller 7-serie) skulle en fransk president aldrig göra, även om Sarkozy annars sägs föredra Renault.

Men nu tänker Citroën snart täppa till denna franska lucka i modellutbudet och första tjuvtitten på vad som komma skall är nya konceptbilen "Metropolis". Med en längd på 5,3 meter och bredden 2,0 meter är konceptbilen rejält stor, i "L-klass" för att nu använda den tyska nomenklaturen. Höjden är 1,4 meter.

Citroën Metropolis: Konkurrent till S-klass

Fälgarna mäter 21 tum på Metropolis. Vi gissar att V6-motorn driver på framhjulen och får hjälp av en bakre elmotor till bakhjulsdriften. Systemen kan driva bilen var för sig eller tillsammans.

Den europeiska marknaden för lyxbilar i den här storleksklassen är högst begränsad och som tidigare nämnts välfylld med etablerade konkurrenter. Men Kina är Citroëns näst största marknad och här finns potential för det franska varumärket att växa rejält. Metropolis ska stå utställd på Expo 2010 Shanghai som öppnar i början på maj och som vi redan berättat ska BMW premiärvisa sin förlängda 5-serie i Beijing nästa vecka (läs artikel här), tillsammans med Audi A8 L (se mer på denna länk). Även Volkswagen förväntas premiärvisa en ansiktslyft Phaeton i Beijing.

Metropolis är också ritad i Shanghai, där PSA-gruppen (Peugeot och Citroën) har en designstudio. Det finns tydliga släktdrag med konceptbilen "Hypnos" (se artikel på denna länk) men även vissa detaljer från de nya DS-modellerna. De mycket speciella fälgarna är hela 21 tum i diameter och däcken mäter 265/35ZR21.

Citroën Metropolis: Konkurrent till S-klass

På Paris-salongen 2008 visade Citroën konceptbilen Hynos och nya Metropolis har uppenbara släktdrag. Med en längd på 5,3 meter passar lär Metropolis ha gott om benutrymme bak, precis som de kinesiska kunderna önskar.

Tekniskt sägs konceptbilen Metropolis grunda sig på komponenter från Citroën C6 och Peugeot 407. Drivlinan består av en 2,0-liters bensin-V6 som ger 275 hk och 375 Nm, vilket indikerar att Citroën tar hjälp av turboladdning. Transmissionen är en sjustegad dubbelkopplingslåda.

Förbränningsmotorn får hjälp av en elmotor på 40 kW (55 hk) och tillfälligt kan öka sin toppeffekt till 70 kW (95 hk). Eftersom drivsystemet är fyrhjulsdrivet gissar vi att man använder PSA-gruppen system med separat eldrivning på bakhjulen där motorerna kan samarbeta eller driva bilen var för sig.

Citroën hävdar att man med den kombinerade drivlinan kan uppnå prestanda som ligger på samma nivå som en modell med V8-motor på 4,0 liter, ändå ska koldioxidutsläppet inte bli mer än 70 g/km. Fler detaljer och bilder lär vi få när utställningen i Shanghai öppnar.

Citroën Metropolis: Konkurrent till S-klass

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.