Hoppa till innehåll

Världspremiär: gasdriven hybrid-4×4 lanseras i Duster och Bigster

Ny bi-fuel-hybrid med fyrhjulsdrift ger 1500 km räckvidd och upp till 60 procent eldrift i stan.

Dacia lanserar en ny drivlina för Duster och kommande Bigster: hybrid-G 150 4×4. Kombinationen av hybridteknik, gasdrift och elektrisk fyrhjulsdrift är en världspremiär.

Systemet ger en räckvidd på upp till 1500 kilometer och kan köras på el upp till 60 procent av tiden i stadstrafik.

Hybrid möter LPG och 4×4

Drivlinan bygger på en 1,2-liters trecylindrig bensinmotor med mildhybridteknik på framaxeln och en 23 kW stark elmotor på bakaxeln.

Tillsammans ger systemet 154 hästkrafter och upp till 230 Nm i vridmoment.

Växlingen sker via en sexstegad dubbelkopplingslåda med paddlar på ratten – en nyhet för Dacia.

Två 50-liters tankar, en för bensin och en för LPG (gasol), gör att bilen kan köras långa sträckor till låg kostnad.

Enligt tillverkaren är driftkostnaden upp till 30 procent lägre än för motsvarande bensinversioner.

Offroad med elassistans

Det elektriska bakaxelsystemet har två växellägen. Första växeln ger högt vridmoment i låg fart och passar för terräng, medan den andra kan användas upp till 140 km/h.

Vid landsvägskörning kan bakaxeln frikopplas helt för att minska bränsleförbrukningen.

Duster och Bigster får också sex körlägen, bland annat Auto, Eco, Snö och Lock för terräng. Hill Descent Control hjälper i branta nedförsbackar.

Nya motoralternativ i Duster

Samtidigt breddar Dacia motorprogrammet för Duster.

Den tidigare hybrid 140 ersätts av hybrid 155, mildhybrid 130 blir mildhybrid 140, och gasversionen Eco-G 100 uppgraderas till Eco-G 120.

Hybrid 155 kombinerar en fyrcylindrig bensinmotor med två elmotorer och uppges kunna köra på el upp till 80 procent av tiden i stadsmiljö.

Mildhybrid 140 bygger på en ny 1,2-liters turbomotor med 48-voltsstöd.

Med den nya hybrid-G 150 4×4 kan modellen locka både tjänstebilsförare och privatkunder som vill kombinera låg ägandekostnad med fyrhjulsdrift.

Svenska priser väntas bli klara i samband med lanseringen i slutet av året.

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: Dacia

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.