Dacia lanserar en ny drivlina för Duster och kommande Bigster: hybrid-G 150 4×4. Kombinationen av hybridteknik, gasdrift och elektrisk fyrhjulsdrift är en världspremiär.
Systemet ger en räckvidd på upp till 1500 kilometer och kan köras på el upp till 60 procent av tiden i stadstrafik.
Läs också: Dacia Duster blir elbil – utan att tappa sin ruggade 4×4-profil
Hybrid möter LPG och 4×4
Drivlinan bygger på en 1,2-liters trecylindrig bensinmotor med mildhybridteknik på framaxeln och en 23 kW stark elmotor på bakaxeln.
Tillsammans ger systemet 154 hästkrafter och upp till 230 Nm i vridmoment.
Växlingen sker via en sexstegad dubbelkopplingslåda med paddlar på ratten – en nyhet för Dacia.
Två 50-liters tankar, en för bensin och en för LPG (gasol), gör att bilen kan köras långa sträckor till låg kostnad.
Enligt tillverkaren är driftkostnaden upp till 30 procent lägre än för motsvarande bensinversioner.
Läs också: Dacia Bigster äntrar scenen under 300 000 kr
Offroad med elassistans
Det elektriska bakaxelsystemet har två växellägen. Första växeln ger högt vridmoment i låg fart och passar för terräng, medan den andra kan användas upp till 140 km/h.
Vid landsvägskörning kan bakaxeln frikopplas helt för att minska bränsleförbrukningen.
Duster och Bigster får också sex körlägen, bland annat Auto, Eco, Snö och Lock för terräng. Hill Descent Control hjälper i branta nedförsbackar.
Läs också: Skippa husbilen – nya Dacia kan förvandlas till ett friluftshotell
Nya motoralternativ i Duster
Samtidigt breddar Dacia motorprogrammet för Duster.
Den tidigare hybrid 140 ersätts av hybrid 155, mildhybrid 130 blir mildhybrid 140, och gasversionen Eco-G 100 uppgraderas till Eco-G 120.
Hybrid 155 kombinerar en fyrcylindrig bensinmotor med två elmotorer och uppges kunna köra på el upp till 80 procent av tiden i stadsmiljö.
Mildhybrid 140 bygger på en ny 1,2-liters turbomotor med 48-voltsstöd.
Med den nya hybrid-G 150 4×4 kan modellen locka både tjänstebilsförare och privatkunder som vill kombinera låg ägandekostnad med fyrhjulsdrift.
Svenska priser väntas bli klara i samband med lanseringen i slutet av året.
Mer om Dacia Bigster hittar du i vårt senaste nummer – där finns vår provkörning.