Hoppa till innehåll
Recharge

Dacia visar Hipster Concept – elbilen som ska bli folkets val

Dacia går mot strömmen med ett kompakt elbilskoncept som kan visa vägen för framtidens småbilar.

Dacia utmanar trenden mot allt större och dyrare elbilar. Med nya Hipster Concept vill märket återuppfinna folkbilen, fast i eldriven form.

Den tre meter långa bilen rymmer fyra personer och har ett bagageutrymme på upp till 500 liter.

– Det här är det mest Dacia-typiska projekt jag någonsin arbetat med, lika samhällsomvälvande som Logan var för 20 år sedan, säger Romain Gauvin, designchef på Dacia.

Dacia Hipster Concept interiör med bänk och lila säten
Hipster Concept har en bänk framtill och lila nätklädsel som minskar materialåtgången. Foto: Dacia

Konceptet presenterades under helgen som ett svar på en bilmarknad där priserna skenat.

Enligt Dacia har nybilskostnaderna i Europa stigit med 77 procent sedan 2010, långt mer än hushållens inkomster.

Mindre klimatavtryck

Hipster Concept väger omkring 20 procent mindre än Dacia Spring, vilket ger både lägre energiförbrukning och mindre materialåtgång i produktionen.

Ambitionen är att halvera klimatavtrycket jämfört med dagens mest effektiva elbilar.

Räckvidden är anpassad för vardagskörning – Dacia menar att de flesta förare klarar sig med två laddningar i veckan.

Fokus ligger inte på långresor utan på att skapa en smidig, lätt och resurssnål elbil för stad och vardag.

Interiör i Dacia Hipster Concept med futuristiskt ratt- och instrumentbrädedesign
Förarmiljön är avskalad: fyrkantig ratt, hållare för mobiltelefon och nästan inga knappar. Foto: Dacia

Enkelhet i fokus

Designen är medvetet kantig och robust. Dörrhandtag har ersatts av remmar, bakljusen sitter skyddade bakom bakrutans glas och karossen är byggd för att tåla vardagsslitage.

Interiören är lika avskalad: en bänk framtill, nätklädda stolar och en mobiltelefon som fungerar som bilens nyckel, navigator och multimediasystem.

– Hipster Concept har allt man behöver i en vardagsbil, och inget man inte behöver, säger produktchefen Stéphanie Chiron.

Baklucka och säten i Dacia Hipster Concept, sett bakifrån
Bakdelen är smart konstruerad med fällbara säten och bakljus bakom glaset. Foto: Dacia

Mot en enklare framtid

Med Hipster Concept vill Dacia påminna om att bilens ursprungliga syfte inte handlade om lyx, utan om frihet och tillgänglighet.

Märket har tidigare lyckats med samma filosofi – exempelvis med Logan 2004 och Sandero några år senare.

Om Hipster Concept når produktion återstår att se, men signalen är tydlig: Dacia vill fortsätta gå sin egen väg.

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: Dacia

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.