Dacia utmanar trenden mot allt större och dyrare elbilar. Med nya Hipster Concept vill märket återuppfinna folkbilen, fast i eldriven form.
Den tre meter långa bilen rymmer fyra personer och har ett bagageutrymme på upp till 500 liter.
– Det här är det mest Dacia-typiska projekt jag någonsin arbetat med, lika samhällsomvälvande som Logan var för 20 år sedan, säger Romain Gauvin, designchef på Dacia.

Konceptet presenterades under helgen som ett svar på en bilmarknad där priserna skenat.
Enligt Dacia har nybilskostnaderna i Europa stigit med 77 procent sedan 2010, långt mer än hushållens inkomster.
Mindre klimatavtryck
Hipster Concept väger omkring 20 procent mindre än Dacia Spring, vilket ger både lägre energiförbrukning och mindre materialåtgång i produktionen.
Ambitionen är att halvera klimatavtrycket jämfört med dagens mest effektiva elbilar.
Räckvidden är anpassad för vardagskörning – Dacia menar att de flesta förare klarar sig med två laddningar i veckan.
Fokus ligger inte på långresor utan på att skapa en smidig, lätt och resurssnål elbil för stad och vardag.

Enkelhet i fokus
Designen är medvetet kantig och robust. Dörrhandtag har ersatts av remmar, bakljusen sitter skyddade bakom bakrutans glas och karossen är byggd för att tåla vardagsslitage.
Interiören är lika avskalad: en bänk framtill, nätklädda stolar och en mobiltelefon som fungerar som bilens nyckel, navigator och multimediasystem.
– Hipster Concept har allt man behöver i en vardagsbil, och inget man inte behöver, säger produktchefen Stéphanie Chiron.

Mot en enklare framtid
Med Hipster Concept vill Dacia påminna om att bilens ursprungliga syfte inte handlade om lyx, utan om frihet och tillgänglighet.
Märket har tidigare lyckats med samma filosofi – exempelvis med Logan 2004 och Sandero några år senare.
Om Hipster Concept når produktion återstår att se, men signalen är tydlig: Dacia vill fortsätta gå sin egen väg.