Dacia växlar upp. Efter framgången med den nya suven Bigster planerar märket nu en större kombi som får svensk premiär nästa år.
Modellen, internt kallad C-Neo, ska locka alla som vill ha stor bil utan att behöva betala storbilspengar.
Det är en tydlig markering. I Europa har tillverkarna lämnat de traditionella kombimodellerna och gått över till suvar.
Men Dacia ser ett glapp som behöver fyllas. Och man gör det med rejäla mått: runt 4,6 meter lång och med högre markfrigång för lättare äventyr vid sidan av asfalten.
Läs också: Vår provkörning av Dacia Bigster
Lågt pris och robust stil
C-Neo byggs på samma CMF-B-plattform som Bigster och Sandero. Motorerna blir mildhybrid och fullhybrid på cirka 130 till 150 hästkrafter.
Fyrhjulsdrift är inte bekräftat, men höjd fjädring och plastskydd runt karossen ingår för att hålla fast vid Dacias friluftsprofil.

Filosofin är densamma som vanligt: ta bort allt som inte behövs. Mindre lull-lull ger lägre pris. I Storbritannien talas det om ett riktpris runt 20 000 pund, vilket motsvarar ungefär 270 000 kronor.
Det betyder att man kan landa långt under konkurrenter som Volkswagen Golf, Toyota Corolla och framför allt Skoda Octavia som börjar runt 330 000 kronor i Sverige.
Prestanda och teknik delas till stor del med Bigster, som redan visat att Dacia kan konkurrera i den populära mellanklassen. Bigster tog sig topp tio i försäljning i flera länder under sommaren, vilket ger självförtroende inför nästa steg.
Läs också: Dacia visar Hipster Concept – elbilen som ska bli folkets val
Lansering och framtid
Dacia har inte spikat datum för avtäckning, men modellen ska lanseras under 2026. Ett tredje C-segmentfordon följer året därpå.
Målet är glasklart: fler större bilar till lägre pris och en starkare position i Europas tjänstebilsstrid.
Samtidigt som andra lägger ner kombimodeller vill Dacia vinna kunder som vill ha stor bil, låg kostnad och noll prestige.
Uppgifterna kommer från intervjuer och bakgrundsmaterial publicerat av Autocar.