

Tryggheten att köpa en ny bil överskuggar ofta allt. Men vad gör man om man inte tvunget måste ha nybilsgaranti, rostskydd och få välja exakt den utrustning man vill? Om man istället kan nöja sig med vad någon annan valt ut, kört in och servat – vilken bil kan man få då?
En lek som jag och en kompis brukar roa oss med är att välja ett snävt årtalsspann och sätta en stram budget för en bil som ska duga att rulla in på Nobelfesten med. Och de ligger ofta lååångt under vad en nybil kostar.
Tänk själv: den billigaste bil du kan köpa ny idag är en Suzuki Alto
för 89.900 kronor. Då lovar jag att den är snålt utrustad. Om du
istället skulle ta en chansning på något udda; en drömbil som inbjuder
till engagemnag och konversation istället för en generisk plåtburk som
gör dig ledsen varje gång du ska ut och köra.

På Blocket hittar du en alldeles underbar Fiat Abarth Ritmo 130 TC
för samma pengar. Den har riktig rallyhärkomst, tvåliters twincam-motor
med dubbla Solex och en femväxlad ZF-låda, biffigare fjädring,
supercoola Recarostolar och entusiastägd med 13.000 mil på mätaren. Det
enda exemplaret i Sverige! Köp den, kör 1.500 mil och sälj den för samma
pengar igen. Eller mer. Tyskarna har gott om flis så ibland lönar det
sig med export. Försök göra det med en Suzuki Alto.
Fotnot: Jag vet att Top Gear körde exakt samma upplägg i avsnitt tre,
säsong 17. Men det är ingen ny idé, de bara gjorde den världskänd.
Vinjetten Dagens köpär tänkt att ge lite
perspektiv på begagnatköpet. Redaktörerna på auto motor & sport
sätter själva upp riktlinjerna och försöker sedan hitta den mest udda
eller roliga bilen. Ful eller snygg spelar ingen roll – men helst ska
det vara en framtida klassiker.
Frågan är – vad tycker du? Kommentarsfältet är öppet!