Den amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten NHTSA har lagt fram ett förslag om att bromsa skärpningen av landets framtida bränslekrav, enligt Reuters.
Myndigheten menar att tidigare regler i praktiken styrt bort tillverkarna från kombimodeller och mot större suvar och minivans som omfattas av andra krav.
I förslaget lyfts det uttryckligen fram att mer flexibla regler skulle göra det möjligt att åter börja bygga station wagons – något som nästan försvunnit från USA:s marknad sedan mitten av 2000-talet.
Läs också: Slutet för Volvo V60 och V90 – satsar allt på el-SUV:ar
Handlar om regellättnader
De föreslagna regellättnaderna uppskattas sänka tillverkningskostnaderna med cirka 10 200 kronor per bil, men skulle samtidigt leda till högre bränsleförbrukning och ökade utsläpp genom 2050.
Svenska bilköpare påverkas inte direkt av amerikansk lagstiftning, men globala produktstrategier styrs ofta av USA:s volymer.
Om kombimodeller åter blir attraktiva på världens största marknader ökar chansen att fler tillverkare satsar på kombin igen även i Europa och Norden.
För ett land där kombin fortfarande är ett favoritval kan internationella skiften alltså få helt oväntade följder.