Hoppa till innehåll

Därför ville GM-chefen fimpa SAAB – redan innan finanskrisen

2011 gick Saab i konkurs efter den tuffa finanskrisen. Att märket ströks tyckte tidigare GM-chefen Bob Lutz var på tiden.

Saab. Vare sig man är frälst av tillverkarens bilar och upptåg eller inte så betyder Saab mycket för väldigt många. Även en surgubbe som Jeremy Clarksson har, tillsammans med kollegan James May, hyllat märket i ett Top Gear-inslag.

GM-chefen Bob Lutz var dock inte frälst. I en intervju med Motor1 svarar han på varför Buick, GMC, Hummer, Pontiac, Saturn och, sist men inte minst, Saab fick stryka på foten.

– I flera års tid hade jag försökt att övertyga min chef på GM om att vi borde göra oss av med Saab, men de ville alltid vänta till nästa år, och nästa år igen – men nästa år kom aldrig.

Bob har haft flertalet chefsroller inom GM och fram till 2010, när han gick över till BMW, hade han en chefsposition inom produktutveckling på GM.

2011 var det då dags för Saab att säga ajdö när företaget gick i konkurs i sviterna av finanskrisen 2008. Lutz tyckte dock att Saab låg illa till redan innan.

– Det var ett märkligt bilmärke och varje gång vi försökte göra det mer mainstream sålde vi inga bilar. Och när vi lät företaget sticka ut, vilket bilpressen älskade, var det bara 100 000 personer i hela jäkla världen som ville ha en.

Bob Lutz har i en av sina böcker pratat om Saab och det faktum att det inte kan ses som något av hans favoritmärken. Dessutom var han för ett antal år sedan ute och snackade om bilismens död.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.