En sak är klar: oavsett om en bil drivs av el eller bränsle så påverkas räckvidden negativt av kyla. Det finns dock stora individuella skillnader mellan olika bilmodeller.
Det visar en studie från det amerikanska researchföretaget Recurrent Auto som bygger på data från över 10 000 elbilar. De redovisar hur räckvidden för tolv olika elbilar som är vanliga i USA och Kanada påverkas av kyla.
I genomsnitt hade bilarna 70,3 procent kvar av räckvidden när temperaturen föll under nollstrecket, men variationen mellan bilmodellerna är stor. Audi e-tron klarade sig bäst med bara 16 procents tapp i räckvidd.

Därför tappar elbilarna räckvidd i kyla
Anledningen till att elbilar tappar så mycket räckvidd i kyla beror dels på att kemin i batterierna påverkas så att det krävs mer energi för att få ut samma kraft till elmotorn. Och dels för att en elbil måste värma upp kupén med batterikraft eftersom det, till skillnad mot en förbränningsmotor, inte blir någon överskottsvärme som kan ledas till kupén.
Den goda nyheten är att elbilarna återfår sin räckvidd när utetemperaturen stiger igen.
Värmepump minskar räckviddstappet
Recurrent påpekar att den som ofta kör i kyla bör satsa på en bil med värmepump i stället för så kallad resistiv värme. Enligt brittiska vintertester förlorar elbilar med ”vanlig kupévärme” i genomsnitt 33,6 procent i räckvidd medan elbilar med värmepump bara tappar 25,4 procent jämfört med officiella räckviddssiffrorna.
Enligt Recurrent ser de samma förhållande i sin data.
Järnfosfat- lika bra som litiumjon-batterier
Reccurent skriver också i sin rapport att de billigare järnfosfatbatterierna (LFP) inte tappar mer i räckvidd än de mer avancerade litiumjonbatterierna NCA). Skillnaden är bara att LFP-batterierna går långsammare att ladda.