Franska Delage tillverkade högsta klassens sportbilar mellan 1905 och 1954. Men sedan dess har det tyst från Delage fram till förra året då Laurent Tapie väckte det sovande företaget, skriver Autocar.
Och den första modellen på över 65 år skäms inte för sig. En egenutvecklad V12:a på 7,6 liter som ger 1.010 hästkrafter i den banfokuserade Club-versionen. GT-versionen får extra hjälp av en 90-hästars elmotor som ökar effekten till 1.100 hästar. Växellådan är densamma, en åttastegad automatlåda och all effekt skickas till bakhjulen.
Men det är den svagare men lättare Delage D12 Club som tar sikte på varvrekordet för gatlegala bilar på Nürburgring. Ett rekord som idag innehas av Lamborghini Aventador SVJ på 6:44.97.
Om de lyckas slå det drygt två år gamla rekordet står skrivet i stjärnorna, men Delage D12 Club har i alla fall imponerande siffor att visa upp. 0–100 km/h på 2,8 sekunder och en toppfart på 375 km/h.
Produktionen av de 30 bilar som ska byggas ska sätta igång nästa år. Priset börjar på strax över 20 miljoner svenska kronor.
I väntan på Delage D12:s rekordförsök kan du underhålla dig med att kika på det nuvarande rekordvarvet i spelaren här nedan.





